A.Huxley-Věčná filozofie III. kapitola Osobnost, svatost, Božské vtělení
POKRAČOVÁNÍ-->
až do nepochopitelných vzdálených provedení, kdy každá vnímavá bytost ve všech světech bude osvobozena z času a vejde do věčné existence, do Buddhovství. Toto kosmologické pozadí má mnoho společného s obrazem světa moderní astronomie - zvláště s onou verzí o tom, co říká nedávno uveřejněná theorie dr. Wieszáckera o tvoření planet. Kdyby Weiszákerova hypotesa se ukázala být správnou, byl by vznik systému planet normální episodou v životě každé hvězdy. Je čtyřicet tisíc miliónů hvězd jen v našem galaktickém sytému, kromě něhož existují jiné mléčné dráhy až do neurčita. Nemůžeme jinak než přiznati, že duchovní zákony vědomí všude ve vesmíru, jenž produkuje planety, a jak se zdá, obsahuje život, jsou stejné. Pak je zajisté dosti místa pro ony bezpočetné vykupitelské inkarnace, v jejichž zářivé množství tak rádi mahajanci myslí, a zároveň je též dosti nejbolestivější a nejzoufalejší potřeby těchže. Hlavním důvodem, proč se neviditelný Bůh stal tělem a pěstoval styk s lidmi, bylo, podle mého mínění, že chtěl přivést ty tělesné, kteří jen tělesně umí milovat, ke zdravé lásce svého těla a potom postupně k duchovní lásce. Sv. Bernard (56) Učení svatého Bernarda o "tělesné lásce ke Kristu" výborně shrnul Etienne Gilson ve své knize La Theologie mystique de Saint Bernard. "Sebepoznání, již rozšířené až k sociální tělesné lásce ve své bídě tak podobného bližního, dvojnásobně se rozšiřuje k tělesné lásce ke Kristu, předobrazu všeho slitování, neboť pro naši spásu stal se trpícím člověkem. To je tedy místo, jaké zaujímá v cisterciánské mystice rozjímání o viditelném lidství Kristově. Jde jenom o začátek, který však je naprosto nepostradatelný...Milosrd enství je samozřejmě úplně duchovní a láska zmíněného druhu nemůže být ničím jiným než první okamžik milosrdenství. Je příliš svázána se smysly, takže se učíme, abychom ji používali s opatrností a opírali se o ni jen jako o něco, co musí být překonáno. Když se tak vyjádřil, chtěl svatý Bernard jenom formulovat učení podle vlastní zkušenosti; vždyť víme od něho samého, že na začátku svého obrácení byl velmi nakloněn praxi smyslové lásky. Později považoval za pokrok, že se ocitl nad ní. Ne, že by byl na ni zapomněl. Ne, přidal k ní jinou, která nabyla převahy, jako rozumné a duchovní převažuje nad tělesným. Nicméně tento začátek už byl vyvrcholením. "Toto smyslové přilnutí ke Kristu sv. Bernard vždycky líčil jako lásku poměrně nižšího řádu. Takovou je právě pro svou smyslovou povahu, neboť milosrdenství má čistě duchovní podstatu. Po právu měla by duše dík jejím duchovním silám umět vstoupit přímo do spojení s Bohem, který je čistý Duch. Nadto měla by se inkarnace považovat za jeden z následků lidských hříchů, takže láska k osobě Kristově je skutečně spojena s historií pádu do hříchu, který se nemusel stát a také by se byl neměl stát. Dále poznamenává svatý Bernard na různých místech, že toto přilnutí nemůže dobře samo existovat, nýbrž musí být podporováno tím, co nazývá vědou. Má na mysli případy zmatků, kterým může propadnout i nejvroucnější modlitba, není-li podpořena a ovládána zdravou theologií." Mohou mnohé fantastické a vzájemně se vylučující teorie o hříchu, které se naroubovaly na křesťanské učení o Boží inkarnaci být považovány za nepostradatelné součásti "zdravé theologie?" Těžko pochopím, že někdo, kdo prozkoumal historii těchto představ, jak byly vyloženy autorem epištoly k Židům, Athanasiem a Augustinem, Anselmem a Lutherem, Calvinem a Grotiem, může věrohodně na tuto otázku odpovědět kladně. V této spojitosti stačí ukázat na z nejtrpčích ze všech trpkých ironií dějin. Evangelickému Kristovi připadali znalci zákona vzdálenými od království nebeského, beznadějnými, nepřístupnými skutečnostmi než téměř všechny ostatní kategorie lidí kromě boháčů. Ale křesťanská theologie, zvláště v západních církvích, byla dílem myslitelů, kteří byli proniknuti duchem židovského a římského zákona. Nejčastěji byla spořádávána do systému bezprostřední vnuknutí avatarů a theocentrických svatých ne filosofy, nýbrž rýpavými zastánci a metafysiku provozujícími juristy. Proč by měl být tak těžký "Problém smíření (nejen spojení) mystiky a křesťanství", jak je nazývá opat John Chapmann? Prostě proto, že tolik katolických a protestantských myslitelů pocházelo z těchže znalců zákona, které považoval Kristus za zvlášť neschopné, aby poznali pravou podstatu věcí. "Opat (Chapmann ukazuje zřejmě na opata Marmiona) praví, že svatý Jan z Kříže je jako houba plná křesťanství. Můžeme ji zcela zmáčknouti a celá mystická teorie (jinými slovy čistá philosophia perennis) zůstane. Proto jsem nenáviděl svatého Jana z Kříže asi patnáct let a jmenoval jsem jej buddhistou. Miloval jsem svatou Terezii a vždy znovu jsem ji četl. Ona je v první řadě křesťanka, a jen tak mimochodem přívrženkyně mystiky. Pak jsem objevil, že jsem promarnil patnáct let, pokud se týče modlitby." Dej pozor na dvě věty, které řekl Kristus. Jednu: "Nikdo nepřichází k Otci, než skrze mě", to jest mým životem...Druhá věta: "Nikdo nepřichází ke mně, leda když ho Otec přitáhne", to jest chopí-li se života a mně následuje, bude dotčen a přetažen Otcem, tj. prostým a dokonalým dobrem, o němž svatý Pavel praví: "Když přijde dokonalé, rozdělené se zničí." Theologia Deutsch (57) Jinými slovy, musí být tu následování Krista dříve než se může dostavit ztotožnění s Otcem. A musí existovat podstatná jednota nebo podobnost mezi lidskou duší a Bohem, který je čistý Duch, aby vůbec někdy mohla napadnouti člověka myšlenka, že by mohl napodobiti svým pozemským chováním vtělené Božství. Křesťanští theologové mluví o možnosti "zbožštění", popírají však, že existuje totožnost substance mezi duchovní skutečností a lidskou duší. Ve Vedantě a mahajanském buddhismu, právě jako v sufismu je duše a čistý Duch (duše světa) jedno a totéž. Atman je Brahman. To jsi ty. Když nejsou osvíceni, nejsou Buddhové ničím jiným než obyčejnými bytostmi. Jsou-li osvíceni, stávají se obyčejné bytosti Buddhy. Hui Nepe Každá lidská bytost může se tímto způsobem adopcí státi avatarem, ne však svou mocí. Musí jí být ukázána cesta, a musí se jí dostati pomoci Boží milosti. Aby Božství lidem poskytlo takovou nauku a pomoc, přijímá tvar obyčejného smrtelníka, který si musí zasloužiti sám osvobození a osvícení, jak je předepsáno Božskou povahou běhu věcí - to znamená milosrdenství, tím, že umrtví dokonale své já, rozsáhlým cílevědomým poznáním. Takto osvícen, může pak avatar jiným ukazovati cestu k osvícení a jim pomáhati, aby se stali skutečně tím, čím už potenciálně jsou. Tel qu en Lui-méne enfin l éternité le change. (58) A přirozeně není věčnost, která nás v nás samé přeměňuje zážitkem pouhého trvání po tělesné smrti. Nebude zážitků bezčasové skutečnosti, není-li stejného nebo podobného poznání v časovém a hmotném světě. Svým učením a příkladem dokazuje avatar, že je možné toto přetvořující poznání, že všechny vnímavé bytosti jsou k němu povolány a že k němu musí dříve nebo později všechny dospěti tou nebo onou cestou. 10. 2. 1959