Část 8-MYŠLENKY — NOVOTVARY ŽIVOTA — LARVY — SUBTRAHENTNÍ BYTOSTI — GENIOVÉ
Hovoříme-li o myšlence, jakožto tvoru astrálna, máme na mysli předně onen druh myšlenek, jejichž existence začala tím, že byly často a intensivně opakovány. Délka trvání myšlenky-tvora je tedy závislá od množství tvůrců — jedinců stejně myslících, dále od doby, po jakou byla sycena a zejména pak od mnohosti opakování v dané době. Tak vznikaly v historii lidstva náboženské a jiné egregory a vzpomínáme-li nedávné doby, shledáváme se s touto věcí v provedení záměrném ve známé Goebelsově zásadě, že „stokráte opakovaná lež se stává nakonec pravdou“. Myšlenky tedy mohou žíti dobu jen krátkou nebo i velmi dlouhou. A právě dlouhou dobu žijící myšlenka bývá obyčejně zplozena tak, že její tvar stále opakovaným myšlením v okamžicích, kdy se rozplývá, vždy znovu a znovu je nabíjen. Takto hovoříme v metafysikální terminologii o rytmickém vyklepávání myšlenky. My víme, že základem všeho tvoření a udržování života je rytmus. Opakování je vibrace čili vlnění, vlnění je světlo, světlo je energie a energie jest projev síly. Podkladem všeho plození jest tudíž rytmus.
Myšlenka nemusí ale vznikat toliko v tvůrci, nýbrž i mimo něho. Dle toho pak je možno i oblast její působnosti klást mimo něho. V tomto případě — a zvláště vložil-li tvůrce do myšlenky určité napětí, podnícené vírou, touhou, nebo jiným emotivním prvkem — může se myšlenka stát při zániku svého tvůrce silou takové moci, že je v stavu nakazit i celé národy. Tento jev nazýváme obrazně „explosí myšlenky“. Sem také náleží i tajemství oběti a stejně tak ony známé jevy různých strašidel a posmrtných fenoménů s průvodními fysikálními projevy, padáním předmětů, ranami, signály, znameními atd.
Obecně myšlenka zaniká dvěma způsoby: 1.) Často se rozplyne sama ve svém prostředí, nebo je i jinými myšlenkovými útvary roztříštěna. 2.) Jindy se spojuje, slučuje, nebo je pohlcena jiným myšlenkovým útvarem. A takto zase vznikají často výsledné ideové příčiny, někdy velmi mohutné, dojde-li k takovému sdružování a slévání útvarů stejné druhové úrovně v jeden nový mohutný celek. Myšlenkou lze získat i kontakt s jinými bytostmi, přičemž si všimněme zase možnosti její působnosti na jedince a množství. Naladíme-li se posismem do myšlenkového světa druhého člověka, a vytváříme-li s ním po určitou dobu stejné myšlenkové útvary, můžeme pak prudkým a náhlým výkyvem námi vytvořeným, vyšinouti myšlenkový proud člověka na jinou kolej. A takto vzniká nákaza myšlenkou, o které se mluví jako o podlehnutí davové psychoze.
Mocný proud psychy davu je nepoměrně silnější než myšlenky jednotlivce. Jeho myšlenky ocitnuvší se v dosahu dráhy tohoto toku, jsou strženy s sebou a dokonce i každá protichůdná myšlenka bývá proudem pohlcována — třeba i za cenu poruch funkcí oponujícího jedince. Existenční kapacita každého novotvaru tedy začne růst vždy tam, kde s původní matricí se počnou slučovati další jednotky o stejném obsahu, takže je to téměř totožný jev, jaký známe z pohledu na sdružující se obláčky na obloze. Sledujme nyní pozorně podstatu, počátek a další existenční rozvoj těchto podivných zplodin našeho vnitřního světa, jež nazveme v jejich existenčních počátcích „novotvary“. Přistoupíme-li k oknu, a vydechujeme-li rytmicky na sklo, objeví se tam s naším vydechnutím obláčky, které rychle slábnou, tratí se, až zmizí docela. Jejich projekci bychom musili takto stále rytmicky dechem obnovovat a dělo by se to ovšem vždycky jen na zaměřených místech projekce. Celé okno by se vak zamlžilo teprve tehdy, kdyby příliv resp. tlak teplého a vlhkého vzduchu na studené sklo doléhal již z celé světnice. Tohoto jevu použijme jako příměru a pamatujme si jej. Velmi se podobá totiž nepřetržitému „vydechování“ a hromadění drobounkých myšlenkových obláčků, které po svém vypuštění určitý čas setrvávají, postupně slábnou, až se zcela rozplynou ve vitální oblasti svého tvůrce.
Opět a opět vydechujeme nové, jiné, které stejně zanikají jako jejich předchůdci. Tak se děje skoro nepřetržitě při normálním myšlení, tj. vždycky, je-li naše mysl klidná. Jiný jev nastane, počne-li se člověk vraceti častěji k jedné a téže myšlence. Tehdy rozplývající se tvar jest opakovaným myšlením v okamžicích, kdy se vytrácí znova a znova nabíjen sdružováním útvarů stejné druhové úrovně a tak ony původní malé obláčky již nezanikají. Jsou syceny postupně více a více, mohutní, slévají se ve větší celky, které nasávají stupňovaná kvanta ektoplasmy tvůrcovy. Obalují se záporem, čili rostou. Tvůrcova zárodečná myšlenka byla v počátcích neurčitá, nevyjádřená. Častým opakováním, zvýšeným zájmem tvůrce a jeho pozorností však nabyla na přesnosti a určitosti.
Z pocitové oblasti tvůrce se nyní takto začnou indukovat do života novotvaru i jemnosti tvůrcova přemýšlení a vznikající larvě se dostává takto tzv. druhového poslání. Objeví se tu prostě pocit bytí a těsně za ním také tlak vitality, touhy po určitém uplatnění života. Poněvadž ale toto vše jest podmíněno opakovanými ektoplasmy, počne larva svůj nárok na život uplatňovat právě svým druhovým posláním, tj. počne ve svém tvůrci podněcovat právě to, čím ji tvůrce stvořil. Larva podněcuje tvůrcovo chtění a toto se opět indukuje a vrací do novotvaru, který se takto stará o udržení začarovaného kruhu a ponenáhlu přejímá larva příčinu aktivity tvůrcovy až do svých rukou. Tak člověk dává život parazitu, o jehož existenci však nemá tušení. Živí tak třeba doživotně nájemníka, který se toliko stará, aby své druhové poslání co nejvíce rozšířil. Nemusíme zdůrazňovat, že v řadě takto vznikajících larev stojí na prvním místě každý lidský zvyk. Zvyk je to, co dává život larvě a na žebříku škodnosti nebo neškodnosti tvoří prvý stupeň. Všude tam, kde se člověk stane dobrovolným a trvalým zajatcem své vlastní ideje, dává život larvě podle druhového poslání a délky života více či méně zhoubné. Slyšíme-li i tak nevinou věc jako např. „že si někdo vzal do hlavy to a to“ — buďme si jisti, že je to spíše ranec na záda, nebude-li dotyčný v stavu vzít larvě život tím, že se zbaví příčiny. Toho lze dosáhnout jen lhostejností k tomu, co dříve bylo buď zvykem, nebo dokonce vášní. Příkladem se nám mohou stát věci zcela běžné, nikoli vždycky výjimečné. Zvykem se totiž může stát všechno možné, ale kořenem je nejčastěji opakování a vracení se k téže věci. Stačí pouhá záliba v něčem, nebo jen počáteční zvědavost, nebo trochu nadšení pro něco. Odtud je ke zvyku krok. Příkladem je sběratelství. Sběratelskou vytrvalost (vlastnost povíce mužskou) lze vysvětliti nad to dobře podpůrnou činností larvy. A larva skutečně sběrateli pomáhá, neboť bez jeho úspěchu by neměla ektoplasmy. Čím více má sběratel nadšení, tím více ektoplasmy má larva. Můžeme ale hovořiti o larvách, které představují snad více než polovinu lidských vlastností a zejména těch, jejichž podstata právě nejlépe váže larvu i tvůrce. Je to sobectví. Tyto larvy jsou typickými „blechami lidské duševní nečistoty“ a unikají vesměs kontrole rozumu. Připomeňme si, co znamená třeba ctižádost, fintivost, panovačnost, pýcha, nebo žárlivost, lakomost, prolhanost, požitkářství, hněv, popudlivost či smyslnost nebo koníčkářství a shledáme, že všechny podmínkám promítnutí v novotvary vyhovují právě pro určitý stupeň své egocentrické ryzosti. Tento druh larev má se svým tvůrcem tak úzké spojení právě proto, že tvůrce o nich nemá tušení. Právě proto se svými vlastnostmi rád vystupuje do popředí a rád udivuje své bližní přesvědčením své „osobitosti“, zásad nebo dokonce originality. Ještě zajímavější je např. nevinná lidská pohodlnost. I tuto umí larva dobře zužitkovat poznáním, že ektoplasma uniká, odpočíváme-li, nemyslíme, ale jsme fysicky i duševně svěží. K tomuto jevu dochází zejména ráno. Podobně se děje i večer, kdy zase ektoplasma uniká obyčejně proto, že býváme fysicky unaveni, odpočíváme, ale intensivně myslíme. Tolik o larvických útvarech, vyšedších předně z opakování, tedy tvořených periodickým přínosem. Jinou skupinu tvoří larvy, které vznikaly sice také progresivně, ale nikoli jen rytmem, nýbrž za účinné účasti důležitých činitelů, o nichž dosud řeč nebyla. Je to pocit a představa a úhrnně pak — pohnutí mysli.
Nemůžeme v těchto řádcích plně vysvětlit zvláštní význam těchto mimořádných stavů mysli a lidského nitra. Připomeňme si toliko, že takové stavy jako strach, zoufalství, napjaté očekávání, touha, hněv, lítost, láska a prostě všechny stavy určitého vzrušení a zvýšeného emotivního prožívání mají v podstatě totožnou a pro nás pozoruhodnou hodnotu. — Dochází při nich totiž ku: a.) zvýšení představivosti, b.) zvýšenému úniku ektoplasmy. Nemůžeme natolik tématicky odbočit, abychom vysvětlili celou metafysikální podstatu těchto i dalších jevů, k nimž dochází při vznikání a rozvoji života těchto podivných obyvatelů astrálna. Nezapomínejme, že celá astrální biologie začíná poznáním společného činitele příčin hmotného tvoření a jeho předobrazů, při nichž lidská představa jest všeobecným prostředníkem. Tato skupina larev předpokládá do velké míry účast představy — ba někdy vůbec začíná prostou představou, nebo hnutím mysli.
Poněvadž ale někdy může jít jen o dojmový zážitek, nebo otřes mysli zvláštní působivosti, lze počítat s tím, že i z tohoto jediného počátečního zážitku se zrodí novotvar již velmi vyvinutý. Příkladem takového druhu může být např. účinná fascinace. Můžeme totiž např. svého bližního udiviti, čili vytvořiti novotvar — a tento udivený jej pak už sám živí. Potom — živitel i larva — jeden druhého vzájemně utvrzují ve své činnosti, tj. živitel-tvůrce je vzrušen, čili živí larvu, která se mu projevuje různými úsluhami a druhotnými zázraky skutečného služebného ducha. Tato skutečnost ovšem podněcuje zase dále nadšení a vzrušení živitele, jehož výdej ektoplasmy je úměrný jeho vzrůstající oddanosti larvě. Podobný proces by mohl nastat všude tam, kde jedinec by získal nějakým způsobem duševní nadvládu nad druhým člověkem, nebo zvířetem. A tady právě onen strach před nadvládou druhého může být tvořivým třeba v neprospěch subjekta. Naproti tomu však existují larvy vyvinuvší se výlučně z počáteční představy tvůrce u něhož představa nabývá účinnosti podporou strachu. Příkladem jsou známé jevy nejrůznějších manií — fixních idejí, strachu z pronásledování, úskoků nebo dokonce proti bezpečnosti života. Hned k těmto se druží larvy hypochondrů, lidí zpočátku i se svojí fixní ideou zcela zdravých, později však vlastní dobře živenou larvou se zdravým již porušeným. Stejně tak sem patří všechny varianty neřestí, tj. larev vzniknuvších např. z osobní chtivosti. Je to předně kleptomanie, typická u dětí. Všimněme si, proč tato larva, jako larvy všech „maniaků“, bývá tak silná. Je to proto, poněvadž zde vedle dráždivosti představy působí současně i „rozkoš strachu“. Víme, že sám strach je tvůrčí silou první třídy. Připomeňme si zde znovu strach umírajícího člověka, který nám vysvětluje ony fenomény, provázející často jeho smrt — že vznikají z prudkého odbavování ektoplasmy, která je pak představami umírajícího řízena. K larvám zrodivším se z tzv. neřestí a chtivosti řadíme ještě všechny larvické bytosti erotismů, předně succuby a incuby, nejčastěji už se zcela nezávislou existencí, tedy larvy často hrozivé kapacity. Sem ovšem náleží pak bezpočet sexuálních variant počínajících prostou onanií a mířících rovněž i do různých oblastí známých světu sexuálních maniaků, tj. lidí propadnuvších zcela nadvládě larev a brodících se pak po léta nebo celý život v krajních sexuálních výstřelcích a banálnostech. A jestliže jsme již užili onoho slova „výstřelek“, ocitli jsme se takřka před konfrontací vlastního dokončeného obrazu larvy — tvora. Co všechno předchází tomuto obrazu a kam až může být dokreslen, vysvětlíme v závěrečných statích. Nyní však uvedeme ještě takový příklad larvy — tvora, který již sám svého tvůrce ovlivňuje pomocí prvků, jimiž byl vytvořen a nad to užívá dalších, již indukovaných poznání zesilovaných tlakem pudu sebezáchovy. Máme na mysli larvy kokainistů, poživačů opia nebo alkoholiků, karbaníků atd. Opilost např. — stav, v němž dochází ve zvýšené míře k unikání ektoplasmy. Víme o notorických alkoholicích, jak se chovají ve střízlivém stavu, a známe je jako lidi, na nichž bychom někdy stěží nalezli jakéhokoli kazu charakteru, pochybnosti úsudku a neviděli v nich než celkovou ušlechtilost. A přece je známo, že i tito lidé v opilství se umí změnit v surovce, násilníky, s nimiž nesvedeme ničeho a lépe od nich dále. Druhý den vám však zase učiní všechno, aby zlikvidovali hanbu toho, nač se nejen nepamatují, ba ani nechtí připustit, že by se byli čeho dopustili. Vždy ovšem slibují sobě i jiným nápravu, na kterou však ve vleku své larvy vůbec nestačí. Je zřejmé, že u těchto jedinců běží o více, než jen o opilost. Je to dočasná posedlost larvou; ztotožnění, k němuž dochází u takového člověka jen proto, že progresivně, jednou či vícekráte za sebou, v nastalé passivisaci mozku setrval příliš dlouho, takže nervová opilost postiženého byla zaměněna opilostí larvy, koupající se v jeho unikající ektoplasmě a zneužívající rozpolcení svého tvůrce. Ale i pověstnou vytrvalost a „štěstí karbaníků“ bychom mohli položiti za paralelu podivného opilství, ale s vleklým průběhem, jehož dějiště jest stále ovládáno larvou chtivosti. A na konec zmínku o těch, kdož i svůj fysický zánik svěřili larvě. „Larva sebevrahů“… Vyjmeme-li z naší úvahy ty, kdož tak učinili náhle, aniž kdy předtím na co podobného pomyslili, chceme upozorniti na možnost, kdy o osudu lidského života mohlo rozhodnout i více larev současně. Jmenujme z této skupiny ony nejčastěji se vyskytující, totiž: fixní ideje — nevyplněné touhy s nezbytným průvodcem, totiž larvou trudnomyslnosti a z ní vyvinuté larvy zoufalství. Všechny vznikly z pouhých myšlenek a ještě častěji představ, živených periodicitou citových přílivů. Druhové poslání — totiž smrt — bylo snad již v počátcích konkrétní. Bylo by proto vzácným případem, kdyby jedinec, který si tuto svěrací kazajku vytvořil, z ní vyvázl… Nyní obraťme pozornost k další skupině bytostí — larev, které vznikaly v podstatě za podobných předpokladů, jaké jsme v předchozích kapitolách již zhruba naznačili, avšak tentokráte máme před sebou již onu tvůrčí základnu poněkud širší, neboť musíme do své úvahy zařaditi ještě další nové činitele. Máme na mysli takové bytosti, které do určitého limitu ještě larvami jsou, ačkoli mohli bychom jim přiznati raději název tzv. egregoru, to jest bytosti vniknuvší jednosměrnou činností několika tvůrců najednou. Egregor bývá přesně definován jako „řetěz vůlí sdružených ve fysiogenickou baterii kol společné ideje a evokující bytost s charakterem svých stvořitelů.“ Poněvadž ale musíme rozlišovati mezi kolektvní kreací záměrně řízenou — a to právě představuje tzv. egregor — oproti kolektivní kreaci, ku které dochází více méně bezděčně a bez zvláštního výběru tvůrců, rozlišujeme tedy důvodně své označení a hovoříme o larvě kolektiva — naproti egregoru. V obou případech tu tedy tvůrcem již není osamocený jedinec, nýbrž vždy více lidí, někdy mohutné celky, ba celé národy. Proto také výsledné tělo takové kolektivní larvy není tak zřejmou záležitostí, jako tělo larvy vytvořené jedincem, kde druhové poslání larvy je téměř už dáno její podstatnou a pouze jedinou vlastností. Jako příklad egregoru by mělo být společenství několika málo jedinců, kteří ve svém vzájemném soužití vykazují minimum povahových a morálních diferencí. Výsledný tvar a jev bytosti tedy musí být odleskem, ba souhrnem, všeho toho, čeho jsou stvořitelé skutečnými vlastníky, čili: kolektivní inteligence určuje tvar, tj. matrici egregora. Dejme tomu, že takové společenství určité morální spolehlivosti by mohla vykázat například rodina. Snad také proto, že v rodině lze předpokládat, předně všem členům společnou víru v dobrou existenci a trvání rodiny. Nuže, vzpomeneme-li na příklad oddanosti, s jakou lpí ještě dnes na rodinných tradicích šlechta, vysvětlíme si hned, proč o rodinném egregoru jsme slyšeli v historii předně u šlechty. Tento „genius generis“, čili strážný duch rodu, by se nám při pozorném rodopisném studiu objevil na více místech, než bychom předpokládali. Rožmberská bílá paní tedy nebude ojedinělým zjevem, a mohli bychom analogických případů vyhledati mnoho také jinde. Jak vznikal tento egregor, je celkem prosté, leč přece zajímavé. Víme, že často mívá takový fantom zámecké paní podobu — a to věrnou podobu některého zemřelého člena rodu. Můžeme si potom jeho vznik vyložiti bez pochyb hned dvojím způsobem: a.) náhlým vytvořením larvy, v okamžiku úmrtí některého člena rodiny. Staletý život tohoto genia rodu a jeho přetrvání přes celé generace můžeme potom vysvětliti vytrvalým kultem, který zesílil nejčastěji od chvíle prvého „zjevení se“ tohoto genia. b.) Druhá možnost je poněkud jiná. Jeden z členů rodiny již za svého života si získá mimořádné náklonnosti všech jedinců rodu. Po smrti tohoto jedince úcta vzpomínajících a milujících členů ještě stoupne. Jeho zjev se stává předmětem neochabující lásky a kultu zejména v cítění nejbližších pozůstalých, kteří takto bezděčně vytváří základní matrici — náboj a předobraz — nové oživení jeho existence. Činí tak předně svojí opravdovostí a kapacitou svých představ. V přesném vymezení to však učinil nejdříve jen jeden z členů rodiny a to onen, který měl nejbližší vztah k zemřelému, kdežto ostatní se teprve progresivně přidávali. Poněvadž ale nelze předpokládat, že by vitální kapacitu fantomu — a zejména jeho podobu — dovedl někdo založit, konkretisovat a udržovat v představách tak intensivně a tak dlouho, kolik je třeba, jest zřejmé, že tyto představy musily být na něco poutány. Tímto „něco“ býval ve starých rodinách nejčastěji obraz zemřelého, jeho malovaná podobizna. Obraz se tedy stal voltem, kolem něhož počalo emotivní víření představ — a to nejdříve u prvých tvůrců, a později pak u celých generací. Tak došlo k „oživení“ obrazu, jehož poměrná podoba se zesnulým naprosto stačila k tomu, aby podpořila nedostatky představ lidských. Obraz se tedy stává voltem a jeho podoba jest náhradou fluidického kondensátoru. Výběrovou slučivostí se konečně doplní do určité míry i psychická náplň živší osobnosti indukcí astrálu. Kromě tohoto vysvětlení však lze připustit i další alternativu. Bylo by to konkretisování objektu zase pomocí voltu-obrazu, nebo i jiného vhodného předmětu z majetku zemřelého a to navozením přímé indukce — obrazně řečeno: stržením či připoutáním astrálního obrazu na oživený volt. To by mohlo být provedeno dle schopností a znalostí operatera naráz, anebo cestou živení, periodickým přínosem. Podobnými způsoby tedy začínal život takového genia rodu. Doplňkem tu máme však ještě analogický pochod vytvoření tzv. „genia loci“ — čili strážného ducha místa, bytosti, jejíž existence jest poutána a podmíněna místem a prostředím. Na této věci bylo založeno bezpočet bájí, zkazek, legend, vyprávění či dokonce sdělení přímých očitých svědků. Snad každý z nás zná nějakou historku o strašidle toho, či onoho zámku nebo hradu, nebo měšťanského domu, hřbitova, neb opuštěného místa. Ještě tedy dnes, kdy sama doba a její mentální podmínky způsobily skoro úplné odmlčení oněch smyslů, jimiž se vykazovali ještě naši předkové — tedy ještě dnešní člověk by se s těmito jevy setkati mohl, kdyby věděl, že rybu třeba hledat ve vodě a listí na stromě. Genius loci, čili duch místa, je tedy svým původem vždycky prostá larva, obyčejně s vyhraněným už druhovým posláním, kdežto čas ji obyčejně učinil larvou kolektivní. Vytvoření tohoto druhu larev bylo skoro vždycky spojeno s mohutným ektoplasmatickým odbavením a proto podstatou věci — podnětem bývala nejčastěji opět nevyplněná touha, mnohdy zklamaná láska, někdy ale též kletba, jindy i vražda nebo sebevražda, a nejčastěji ovšem se tak stalo při úmrtí člověka. Tak vznikala ona legendární „strašidla“ objevující se náhle na určitých místech, kde předtím došlo k nějaké události, obyčejně s tragickým koncem. V krajových tradicích takto žijí oni nešťastní zemřelí — strašidla nemající pokoje a znovu a znovu se lidem zjevující anebo žádající o své osvobození. My skutečně můžeme potvrditi, že těmto fantomům dalo život předně druhové poslání — život takto úzce vymezený a připoutaný k určitému místu. Tito geniové, duchové místa, vznikali však i jinou cestou, tj. postupným živením zárodečné představy vrhané na určité místo, nebo konkretní bod tohoto místa. V dávnověku to býval například strom, keř nebo rostlina, kdežto později těchto voltů larvy přibývalo, a ještě dnes bychom jich nalezli bezpočtu, zejména v kostelích na poutích a památních i jinde ve volné přírodě. Také zde bývaly voltem nejčastěji sochy, pomníky, relikvie v kostelích a na potních místech, někdy i obrazy vnitřně spojené s místem, léčivé studánky, prameny atd. V těchto všech případech je tvůrcem kolektivní larvy vždycky dav, poutníci, lid a jeho víra, láska, mnohdy posvátná bázeň, strach a všechny silné city schopné „divinace“, čili navození stavu, v němž dochází u člověka k bezděčné emisi ektoplasmy, řízené buď vzrušenou představou, nebo náboženskými emocemi v čele s dominantní silou, tj. vírou. Kdybychom toto thema vyjmuli z oblasti zázraků larvy kolektivní, můžeme se s ním shledat stejně tak v životě jedince. To, co kolektivní larva těžila z množství, to jedinec nahradí vzrušenou touhou a vypětím své představivé víry nebo neuspokojené touhy. Nemohl-li např. člověk projeviti živoucí osobě své citové rozpoložení, promítal ho v náhradu za to alespoň na předmět, zbožňovanou osobou mu zanechaný. Takto nejčastěji vznikl kult předmětů. Stal-li se takto předmět nouzovým zprostředkovatelem určitých citů, stal se tím také náhradníkem — voltem a účinným fluidickým kondensátorem, na který se pak přenášelo všechno to, co bylo vlastně určeno živoucímu ideálu. Takto vznikal v náboženských oblastech kult relikviářů s domnělými, neb pravými ostatky blahoslavených nebo svatých a stejně tak byla zakládána posvátná úcta „rodových“ prstenů, rodových šperků vůbec, obrazů nebo amuletů a talismanů s vlasy, částečkami šatů neb jiných drobností, výlučně z osobního používání. Nejčastěji se vyskytujícím voltem bývaly vzájemně vyměněné prsteny. Podkladem jejich pozdější magické síly a spolehlivosti se obyčejně stalo pouto bezděčně provedeného rituálu při výměně. Takovým bezděčně provedeným rituálem mohla být nejčastěji vzájemná osobní přísaha, anebo alespoň slib. A tak kameny prstenů třeba po léta sdělovaly odloučené dvojici určitá zásadní sdělení, tj. onemocnění, smrt, uzdravení, zapomnění atd. A tuto všechnu — často velmi spolehlivou službu konaly larvy s druhovým posláním, aby po jeho vyplnění zanikly. Na vzrůst kolektivních larev však působí ještě jiné složky, z nichž nejmocnějším činitelem bývalo odnepaměti užití sexuálního momentu. Připomeňme si, že s jakoukoli činností tohoto druhu jsou spojeny silné výboje ektoplasmatické, jaké můžeme zaznamenat toliko při velmi silných citových explozích, při obsessi strachem, nebo při extázích. Náleží sem tedy onen druh kolektivních larev, které známe z obřadů Orientu a sektářských aplikací, ale také z náboženských mysterií starověku, kde sexuální prvek býval mocným spolučinitelem, ba vedoucím motivem vůbec. Že kolektivní larvy tohoto druhového poslání lze považovat za bytosti velmi velké vitality, vidíme i dnes, všimneme-li si například jen tzv. erotické literatury. Každý trochu sensitivní člověk vezme-li do ruky knihu tohoto druhu, nemůže mu uniknout určitý podivný pocit, že taková knížka je vlastně voltem, který přečtením každého čtenáře znovu oživuje — a to ihned — indukovaným kontaktem s kolektivní larvou a tedy i s čtenářem. Obraťme však pozornost ještě k jinému zajímavému druhu kolektivních larev, kde při vytváření matrice kolektivního těla larvy brala rozhodující účast víra — lépe řečeno „infekce vírou“. O navození této mysteriosní síly nemůže rozhodnout toliko tzv. pevné přesvědčení. K tomuto pevnému přesvědčení totiž dochází předně využitím složky rozumové čili cestou rozumové analýzy. Víra je však naopak silou tak syntetickou, že „přikrývá“ skoro všechno, co víme, anebo čemu jsme se naučili. Je to prostě stav určité excitace, při které si ani neuvědomujeme, že „věříme“, neboť nejprve musíme věřiti — a pak se teprve můžeme přesvědčiti, že jsme věřili dobře. Přirozené jest tedy vždycky předně to, co jest jaksi bezděčné, a co vylučuje znalost předpokladů děje. Absurdně pak zní slovo nadpřirozené, neboť zní stejně tak, jako bychom řekli: „nadbožské“. A právě na předpokladech přirozené prosté víry vznikaly ony podivuhodné larvy národních legend, kolektivní larvy krajových tradic a jiných variant stejné podstaty. Dobře by nám tuto kapitolu objasnilo studium sektářství a různých náboženských kolektivů a heretických sekt, třeba jenom u nás v Čechách, z nichž si připomeňme třeba takové Valdenské, Kathary, Mrskače, Beghardy, Adamity, Albigenské a zvláště pak naše hloubavé a zajímavé České bratry. Stejně tak pozoruhodná je však vývojová linie katolicismu a některých mnišských řádů, přičemž nad jiné výrazná je mentální a obrazivá náplň kolektivního těla víry tovaryšstva Ježíšova, čili „jezuitů“, kteří se stali vlastními tvůrci mentality baroka. A připomeňme si, že snad jen tato doba, tolik zatížená devotním strachem z pekla očistce a naproti tomu stejně spoutaná hrůzně blaženými přísliby nebe a spasení vlastní duše, mohla a dovedla vydat současně bezpočet kolektivních larev, pověr a takto oživených larvických bytostí, půvabných i groteskně modelovaných vzrušenou fantasií svých tvůrců. A hle: to vše téměř v těsném sousedství tradičních modliteb, představujících kolektivní larvy téměř staletého trvání, z nichž uvádíme zvláště typické varianty modlitby ke sv. Nepomuckému. Stejně pozoruhodnou je pro nás, dnes již zcela zapomenutá „larva zaříkání“, kdysi nadaná vskutku svojí průbojnou mocí, jako ostatní kolektivní larvy říkadel, průpovědí a různých lidových kouzel, jejichž moc byla úměrná počtu svých živitelů. Ale naši pradědové a dědové umírali a odnášeli svoji víru do hrobů, a tak i těla kolektivních larev s postupujícím časem zanikala v přímé úměrnosti ochabujícího zájmu nových generací vnuků, kteří z odkazu svých dědů mnohdy udrželi toliko zkomolené zbytky. Proto říkáme, že pověra je pouhý pozůstatek víry, něco jako dovětek slov kdysi živých a i v běžné mluvě nazývaných správně „přežitkem“. Takto chápeme, jak se i mnohé pravdy dovedly stát přežitkem. Zvláštní výjimkou jsou však larvy kleteb a proklínání. Tento novotvar již při svém vzniku byl vždycky určen vlastně k vegetování na jiném objektu, resp. objektech, nežli na svém tvůrci. Účinek této larvy však byl vždycky závislý jednak na počáteční kapacitě novotvaru, a zvláště pak na způsobu, jakým objekt kletbu přijal a jak na ni reagoval. Známá kletba Kozinova je příkladem klasickým, protože novotvar vznikl v náboji citového vypětí, které vyvrcholilo těsně následující smrtí, takže známé nám tajemství oběti ani zde nemohlo mít výjimek a kletba se splniti musila. Nad to však tu bylo jistě mnoho účastníků, kteří kletbu přímo slyšeli a vešli tak rázem do kontaktu s nábojem ve funkci živitelů — už larvy kolektivní. Stejně však bylo s těmi, kdož přímými svědky výjevu prokletí nebyli, ale také oni vešli indukcí do kontaktu s kolektivní larvou, aby se stali rovněž jejími živiteli. Vidíme tedy, že „kolektivní larva psychy davu“ může být živena jednak periodickým přínosem hromadným, anebo přínosem jednotlivce, jehož obraznost byla tím či oním způsobem získána. A tím stojíme již před vysvětlením jevů, jejichž oblast lze položiti na rozhraní larev kolektivních a bytostí egregorických. Máme tedy nyní na mysli kolektivní larvy náboženské, dále kolektivní larvy národnostní a spolkové, a posléze kolektivní larvy sportu. Jsou to tedy egregorické bytosti potud, pokud při jejich vytvoření bylo počítáno se psychou davu. Tak při kreaci kolektivních larev náboženských bylo užíváno nevědomého davu užitím představ a náboženských citů. Také při kreaci kolektivních larev národnostních bylo postupováno užitím, anebo lépe řečeno zneužitím davu, jemuž byla vytrvalým přínosem navštěpována příslušná ideologie. Přitom bylo skoro vždy v dějinách, jež známe, dbáno toho, aby dav pod jakoukoliv záminkou jednotně a jednoznačně plnil určité zevní ideologické detaily, jaké jsme viděli např. u německého nacismu nebo italského fašismu, prováděti pozdravem rukou, slovem, a tím i indukovanou představou symbolu. Tendence rituálních představ je nám ovšem zřejmá, neboť víme, že ideu dlužno vedle živení také poutat na volt. Poněvadž jsme o těchto věcech hovořili jinde, v kapitolách o rituálu, kde jsme vysvětlovali i podstatu a smysl tzv. retuše, zdůrazňujeme zde tento moment upozorněním, že i při živení kolektivní larvy národnostní je této podmínce učiněno zadost tím, že davu je například vydána náhle v plen sensace celostátního významu, která jej odvede od ustálených představ na dobu nutnou při takové progresivní tvorbě. Nyní však musíme poněkud odbočiti upozorněním, že každá larva a každá subtrahentní bytost vůbec, snaží se dosáhnouti určité samostatnosti, která by jí dala možnosti prodloužení života nezávislého na svém ploditeli a schopnost ploditi dále. Toto může býti naplněno jedině krví, o níž se hovoří už v Odysei při vyprávění o čarodějnici Kirké. Z tohoto aspektu jest též zajímavý význam a smysl krvavé oběti, o níž se tak často hovoří ve Starém Zákoně. Prolitím krve se tedy osamostatňuje tzv. kategorická larva (viz dále) a stává se „démonem“ a může v příznivém případě opustiti svého tvůrce. Tyto věci měl asi v zamyšlení nad nacismem na mysli Graken, jestliže v letech nacistické vlády napsal toto: Dnešní doba, ve které rozum jest spoután do uniformy a pochoduje s masami, dnešní doba, v níž celá božská část člověka, jež touží po čisté pravdě, je podrobena násilí tupé poslušnosti, jest osudovější, mnohem osudovější, než by se komu zdálo. Mocnému egregoru pýchy lije se do hrdla krev, celé potoky drahocenné vzácné krve, která má moc učiniti z něj příšeru, schopnou přežíti ještě celé věky v plenění toho, co má zůstat člověku drahým a svatým. My v zamyšlení nad těmito slovy nemůžeme říci ničeho nad to. Můžeme snad jenom doplniti tato fakta dovětkem — téměř z historie všech velkých ideových hnutí. Viděli jsme, že vždycky takové tělo kolektivní larvy bylo tmeleno určitou základní ideou, ze které vyrostlo. Avšak výsledný tvar každé egregorické bytosti jest předně souhrnem všeho, co lze u stvořitelů předpokládat. Hodnota tohoto součtu však bude tudíž vždycky proměnlivá a právě proto nalézáme jednotící ideu obyčejně chaotickým obalem matrice ohroženu. Sledujeme-li pak osudy velkých ideových hnutí,naší i cizí historie, nalézáme všude analogické závěry, jejichž vyústěním bylo někdy rozkladné odumírání původní ideje, jindy prudké střetnutí s ideou tendence zcela protichůdné, ale snad nikdy nelze zaznamenat asimilovaného života, nebo rozvoje tam, kde v jádru egregora nalézáme prvek násilí. Zrcadlo neukáže jiné tváře, nežli té, kterou nastrojíme. „Duše davu“ však neožije nikdy sama od sebe. Musí se jí dostat vědomí. Duše davu začne dýchat teprve tehdy, je-li nějakým sugestivním impulsem vtěsnána do určité citové smyčky, do jakési slepé uličky. Pozornost davu tedy musí býti nejprve stržena na jeden určitý bod. Tento bod jest středem kondensace pudových a citových explosí davu, který si pak tuto citovou oprátku utahuje kol krku někdy až do nepříčetnosti sám. Kdo si všiml davových scén a pouličních shluků s nahodilými řečníky, neušel mu jistě citový nebo rozhořčený pathos, vyvěrající z přesvědčení, že řečník nehovoří ze sebe, nýbrž jménem obecných pravd. Získá-li takto řečník přitakávající jedince, anebo bouřlivý ohlas svých vývodů, pak se tu často odehraje analogon toho, co provádějí hypnotiséři na jevišti. Obratný hypnotisér může totiž na jevišti předvést nejdříve „fenomény“ sehrané se svými smluvenými lidmi. Tím uchopí část obecenstva do oné citové smyčky, o které jsme již hovořili. Nyní teprve si vybere k pokusu citlivější jedince z obecenstva a zde již nastupuje skutečná sugesce. Nikoli však absolutně řízená jedincem — hypnotisérem, nýbrž zcela založená na indukovaných kolektivních představách vysloveně citové povahy. Tyto „pocitové představy“ vychází pak již nepřetržitě z obecenstva, které se takto stalo vlastním kolektivním hypnotisérem — tvůrce sugesce davové stejně tak jako „objektem autosugesce“. Na vzniku kolektivních larev davu berou tedy podíl složky někdy dost rozmanité, vždycky ale předně citové. Proto tak kontrastují vedle podřadné úlohy zpasivisovaného mozku. Úlohu zvláštní důležitosti pak hraje někdy moment počáteční sugesce, nebo autosugesce. Klasické příklady kolektivních larev davové psychosy bychom mohli vybrat z oblasti her a zvláště pak sportu. Zde se uplatní vše, co jsme dříve uvedli. Připomeňme si tedy např. mezistátní footbalová nebo hockeyjová utkání a zejména rozhlasové reportáže vedené obratným hlasatelem. Mohli bychom se odvážiti tvrzení, že je to on — hlasatel — kdo zápas vyhrává či nevyhrává. Tento muž jest skutečným mediem, kondensátorem oněch citových explosí, obrovského přelivu pocitových představ posluchačů sedících u aparátů a jest projektorem viděného i žádaného — projektorem pulsujícího přílivu velkého larvického těla. Naproti tomu posluchač u svého přijímače představuje jeden z tisíce článků vykazujících téměř přesně vymezenou funkci. Je dána dvěma póly, z nichž prvý představuje „touhu“ posluchače po vítězství, kdežto druhým pólem je „strach“ posluchače z neúspěchu. Nezbytná retuš a přerušování jsou tu zastoupeny v samotném průběhu i v obvyklých přestávkách takového zápasu. Tím jsme zhruba vyčerpali úvahy o larvických bytostech, které shrnujeme do kategorie bytostí vytvářených vesměs bezděčně a tedy skoro s vyloučením prvku chtění, nebo vědomí tvořivosti. Tato skupina tedy registruje bytosti žijící zpravidla v astrální oblasti svého tvůrce, bytosti na něm závislé a přímo z něho žijící anebo prostředkovaným kontaktem živod udržující. Kabala ale rozeznává dva druhy larev zcela odlišné tendence, a to: 1.) larvy kategorické, 2.) larvy sanegorické. Prvá skupina těchto larev jest pojmenována podle Satana Kategora, jenž jest jednou ze tří tváří Samaelových. Patří tedy do té skupiny larvy vlastností a skutků zlých a jejich úkolem jest sváděti svého ploditele k dalšímu zlu a pak se státi živou obžalobou. Druhá skupina však představuje larvy skutků a vlastností dobrých, a proto dle kabalistického učení jest ovládána andělem Cadkielem, jenž patří do řádu duchů Jupiterových. I zde — v suché kabale, jest naznačena idea božského milosrdenství, že totiž jedna larva sanegorická převáží několik kategorických… Nedomnívejme se však, že tímto zjištěním se problematika našeho tematu zcela vyjasnila. Nikoli. Problém bezděčného tvoření nám bude stát takřka v zádech vždycky, pokud nebudeme schopni vedle poznání své vlastní slabosti nalézt i její protilehlý pól. Nikdo např. nezmenší své ctižádosti, neprobudí- li v sobě její opačný pól — totiž skromnost. Stejně tak nikdo neovládne lakotu, nepochopí-li štědrost. A proto záměrné tvoření larev — i skupiny sanegorické — je spojeno vždycky s určitým nebezpečím. Tímto nebezpečím je nevědomost. Člověk totiž nemůže nikdy vytvořiti ničeho nad to, než má sám. Nemůže ale také nikdy vysloviti celého sebe sama, nýbrž může jen v dílčím projevu vyjádřiti určitý aspekt své osobnosti. Může třeba vysloviti jednu vlastnost, anebo takovou skupinu vlastností, které jsou svojí podstatou zcela přilehlé, takže se vzájemně doplňují anebo slučují. Ale ani tako vá skupina nebo jednotlivá vlastnost nemůže být spolehlivým ukazatelem skutečné pravdy povahové. Nikoho nelze nazvat např. vtělenou rozvážností nebo vtělenou trpělivostí, protože lidské není totéž co absolutní. Není v nás takových oddělených čistých hodnot, neboť do lidského úsudku se vždycky indukuje něco z výsledného zjevu z celku lidského tvořitele. Je to skoro tak, jako bychom pohlédli do zrcadla s úmyslem viděti toliko svůj nos. I když o to usilovat budeme, přece si ho zcela neoddělíme od jeho přirozené souvislosti s obličejem. A proto každé tvoření, ať již záměrné nebo neúmyslné, jest provázeno bezděčným doplňováním představ, indukovaných z komplexu nejblíže přilehlého. Je pochopitelné, že pak nejlépe se daří operatéru vytvořit bytost právě s těmi vlastnostmi, které má tvůrce sám pocitově živé a v přirozené síle rozvinuté. V opačném případě se může lidský tvořitel dopustit osudného přehmatu, jestliže zvolil druhové poslání bytosti z oněch vlastností, kterých sám nemá. Je snadno si domyslit, co se stane, pokouší-li se samolibý jedinec vytvořit např. tzv. „služebného ducha“, jehož druhové poslání by bylo zakládáno předně na poslušnosti, spolehlivosti nebo přesnosti. Jestliže tyto vlastnosti tvůrce sám nemá, neprožil je, ani je v životě neuplatnil, pak je nepochybné, že v nedlouhé době dojde k záměně úloh larvy a stvořitele, při čemž situace nerozvážného tvůrce nemusí být záviděníhodná. Stejně pochybné hodnoty může tvůrci přinést i dobrá snaha po vytvoření sanegorické larvy tehdy, nezná-li lidský tvořitel sdostatek sebe sama. A tak právě to, co je nezkušenému nebezpečím, to se stává zasvěcenému vodítkem, dle biblického výroku, že slepý slepého vésti nemůže. Může tedy dojít k omylům, chce-li operatér dáti druhové matrici sanegorické larvy na příklad vlastnost velkorysosti nebo tvůrčí aktivity — ale namísto toho tzv. špatným ohněm operatéra se tyto vlastnosti zvrhnou v pouhou panovačnost. Stejně tak třeba místo nadšení a vzletu může operatér vytvořit samolibost, anebo na místo citové hloubky mělkost, namísto mnohostrannosti zmatek atd. Z toho je vidět, že k tak závažnému rozhodnutí jest nadšená zvědavost stejně špatným vůdcem, jako lehkomyslná autokritika. Na druhé straně však stačí probuzené vědomí, jak praví Elifas Lévi, které dává možnost odhaliti všechna tajemství podivného původu takových bytostí, které jsou živy z neznalosti a netečnosti tvůrce. Stavíme proto sanegorické larvy do výjimečné kategorie bytostí, jež člověk u vědomí vlastní odpovědnosti tvořiti může, za předpokladu přesných znalostí této vědy. Protože však oblast působnosti sanegorické larvy není vytčena jen zpětným vlivem na svého tvůrce, nýbrž častěji právě mimo něho, připomeňme si znova základní existenční alternativy těchto bytostí. Všechny myšlenkové novotvary a uměle vytvořené bytosti nemají stejnou délku života. Jejich vitalita jest někdy velmi malá, třeba brzo samy zanikají a jindy naopak vlivem některých okolností i svého tvůrce daleko přežijí. V podstatě však o délce jejich života rozhoduje již způsob vzniku a zejména druhové poslání. Většina larev poslání determinovaného po vyplnění svého úkolu zaniká. A jsou to zvláště ony larvy, které s přesně vytčeným úkolem se vzdálily z oblasti svého tvůrce. Tato možnost je však znesnadněna tehdy, jde-li o larvu, která vznikala bezděčně a její druhové poslání je poutáno na hmotný konkrétní cíl např. na druhou živoucí osobu, neb na místo, předmět nebo celé prostředí. Pak je ona matrice jakousi hladovou formou, která má existující hmotný vzor a proto mezi matricí a skutečným objektem trvá určité spojení magnetické napětí — snaha po druhovém sloučení analogických podstat, jež možno jaksi „přiložiti na sebe“ jako např. negativ a positiv. Poněvadž ale matrice představuje přece jenom obraz neúplný — naproti objektu, který je vzorem dokonalým, existujícím, v němž je uskutečněno všechno to, co v matrici je jen naznačeno pocitovými představami. Proto mezi oběma póly existuje spojení, jež se podobá gumovému vláknu napjatému mezi představou a skutečností. Je pochopitelno, že vlákno by se smrštilo směrem k hmotě a matrici, fantom, by strhlo s sebou. Dynamickou silou vlákna se zde stává právě bezděčná touha stvořitele po předmětu, touha, kterou byla vlastně již od počátku matrice napájena. A zde si dlužno důrazně připomenout, že touha jest tady jen obměnou velké síly, kterou nazýváme vírou. Jest temperamentním dítkem své matky — víry. Matrice, fantom, je tudíž dítkem tvůrcovy víry v předmět. Víme, že dítě se nerado odděluje od své matky, naopak lne k ní, vždy a vždy znovu se k ní vrací, tiskne v logickém objetí pudu sebezáchovy. Proto se matrice sama sotva kdy od svého tvůrce oddělí. Je poutána a živena přílivem myšlenek doplňujících a modelujících předmět tvůrcovy touhy. Čím déle se tak děje, tím je matrice konkrétnější v obsahu — i ve svém zpětném působení na tvůrce. Kdyby se však tvůrce náhle vzdal všech myšlenek na předmět své touhy, uvolnil by tím matrici, která by byla similitou své podstaty uvedena v pohyb směrem k onomu hmotnému předmětu, jehož jest obrazem. To se však stane málokdy, protože takto žádný tvůrce svůj ideál neopouští. Jestliže však se to přece jen stane, a to třeba tím, že tvůrcova pozornost byla náhle odvedena silným dojmem jinam, odpoutá se sice matrice, avšak vždycky ještě může být tvůrcem přitažena zpět, jakmile se myšlenky živitele počnou znovu ideálem obírat. V praktickém příkladě by to vypadalo třeba takto: Někdo např. touží koupit si domek se zahradou. Vidí neustále obraz své touhy před očima. Soused odmítá prodat. Náš člověk však touží dále. Vytvoří tak pozvolna larvu, jejíž druhové poslání vzrůstá od týdne k týdnu. Jádrem druhového poslání byla původně jen touha koupit domek. Nyní je to touha, zaměřená na souseda, aby povolil a dal si říci. Pak se přidruží touha, aby soused prodal třeba za cenu vyšší, ale aby přece prodal. Soused však dále odmítá. Náš člověk se rozhodne, že domek koupí už za každou cenu a odhodlá se ho tedy získat třeba i s nesmyslnými požadavky souseda. A takto se druhové poslání larvy rozšiřuje a její průbojnost vzrůstá úměrně s rostoucí touhou našeho člověka. Čím víc ovšem jeho touha stoupá, tím častěji se ke své myšlence vrací a tím také více postupně matrici poutá k sobě, aniž ji poskytl možnost vyplniti její druhové poslání, totiž realisovat tvůrcovu ideu. Kdyby to však přece jenom učinil a matrici bezděčně propustil — pak ji asi bezděčně brzo přitáhne zpět, neboť není v stavu již zastavit rušivý automatismus chodu svých myšlenek vracejících se stále a stále k žádané věci. Z toho je zřejmé, že úkol tvůrce vytvořením larvy není skončen a že má před sebou úkol další, jehož náplní jest umění larvu uvolnit — „propustit“. Tento úkon bývá nazýván „retuší“. Retuš jest umění zastaviti dlouho trvající rytmus představ, pocitů nebo myšlenek — náhle, a tak, aby v tvůrci z předchozího procesu nezůstalo nic. Aby bylo možno dokonale tento úkon provést, tj. aby se do tvůrce nevloudil ani reflex předchozího dění, musí být tato věc předem jaksi psychicky připravena. Co je principem provedení retuše? Je to náhlé převedení a udržení pozornosti na jiný náhradní bod. Tento bod může být buď předem stanoven, anebo vybrán náhodně. Je-li připraven předem — pak bývá vázán určitou logikou rituálu, a proto při všech velkých magických úkonech bývá užito retuše s vjemy komplikovanými, tj. takovými, při nichž průběhem retuše jest zaměstnáno i více smyslů najednou — např. zrak současně se sluchem nebo i čichem, někdy však i hmat (gesto — posismus), nebo dokonce i chuť. Klasický příklad retuše vidíme na závěru katolické mše svaté a také na jiných náboženských úkonech, při čemž si připomeňme, že i krvavá oběť starých nebyla nic jiného než drasticky učiněná varianta retuše. Naproti tomu retuš s provedením náhodným se provádí tak, že v nastalém okamžiku, v němž retuš chceme provést, přetneme tok obvyklých představ tím, že buď: vrhneme napjatou zrakovou pozornost na nejbližší předmět, který nám padne do očí, nebo: užijeme „sluchové hráze“, tj., intonujeme vytrvale nějakou melodii nebo připravený sled několika tónů.
Stejně tak můžeme úspěšně použít připravené slovní formulky, kterou v duchu opakujeme, anebo posléze „vklouzneme“ do připraveného slovního ladiče, který může být sentence nebo slovo, jež se nám stane východiskem a námětem k meditaci. Pamatujme tedy, že retuš jest branou projekce každého útvaru s určitým cílem.
Z předchozích kapitol vystupují tedy stále nápadnější rozdíly mezi tvořením bezděčným nebo úmyslným. Zvláště odlišné jsou však rozdíly ve vzniku larev kategorických proti sanegorickým. Připomeňme si podmínku retuše v obou případech a uvidíme, že největší procento kategorických larev vzniká při plození bezděčném, kde: a.) zvyky nahrazují rituál, neboť zvykem se každý tvor bezděčně přivádí k rituálnosti; b.) rovněž i bezděčná retuš je tu skoro samozřejmá, protože na vlastní špatnost umí člověk rychle zapomínat, nerad si ji připomíná sám, a nad to je nerad, je-li mu připomenuta. Zde tedy dovede člověk provésti retuš poměrně zručně a tedy i bezděčně. Naproti tomu navození retuše u larev sanegorických je obtížnější, neboť nejsme-li v stavu představu dobra a oběť pro něho vykonanou rychle zapomenout, znamená to, že se vzdáváme něčeho, čeho sami máme málo. Dobré je však nejčastěji totéž, co obětované — a to bez nároku na nějaké uspokojení. Proto také i vidět dobré a činit dobré znamená sloužiti svému vědomí docela dle biblického rčení, aby pravice nevěděla, co dělá levice. Dávati tedy můžeme jen z duchovního dožití — a nikoli z toho, co jsme sami ještě dosti nevyžili. Chceme-li tedy činit dobré, musí nám to být tak samozřejmé, jako je nám samozřejmé, že dýcháme… Jestliže jsme nyní ve svých úvahách o tvoření úmyslném a bezděčném dospěli tak daleko, že se nám princip i jeho analogie staly jasnými, bylo by ještě lákavé pokusiti se také sledovat nejen paralely, ale přemýšlet i o určitém závěru, jak daleko totiž bychom mohli prakticky hodnotit vliv a účast takových subtrahentních bytostí v naší hmotné existenci a zda tento „mezisvět“ nemáme v jeho určité poddajnosti považovat dokonce za důležitého prostředníka, vehikulum nebo most, po němž lze dosáhnout dalších pevnin poznání.
Pokusme se o řešení této otázky nejprve příměrem. My víme, že každé tvoření a tedy i tvoření lidské, např. umělecké, je dvojpolární. Stojí tu proti sobě vždycky nějaká skutečnost proti ideálu, tedy konkretum proti abstraktu. Ale také jednička a mnohost jsou opaky, jako nitro a vnějšek. V jedničce ale jsou shrnuty všechny skutečnosti a z jedničky zase vyšla mnohost. V tomto vysloveném světě je ovšem řád, který harmonisuje poměr mezi skutečnostmi. Je-li tedy zákonitost ve světě vnější vnějším, pak musí analogicky býti zase v jedničce všechny komponenty shrnuty v jedno, čili je tam řád také. Řád je ovšem harmonisujícím elementem v mnohosti skutečností — kdežto v nitru pak tento řád vnímáme už jen pocitovou syntesou krásy. Nuže — tato jednička nám představuje Boha, kterého kabala číselnou logikou přes dvojnost, čtvernost zjevuje ve tvůrčích fásích vedených až ku dvanáctce a dále nás vede až k Bohu vyslovenému vlastnostmi všeho dění. Je to tzv. Šém-ham-fóráš — jakožto Bůh, zjevený 72 vlastnostmi — sedmdesáti dvěma genii — z nichž jeden každý představuje jednu absolutní podstatu, resp. personifikovanou sílu, vyzařující z příčiny — Boha. A poněvadž smyslem života jest vynésti nahoru to, co jest dole, znamená to, že člověk musí — chtěje Boha učiniti v sobě živým — učiniti také každou podstatnou ideu v sobě živou. Člověk ale činí živým vždycky předně to, co v něm v současnosti je. A zde jsme u zdroje nesnází, neboť lidské já, chtíc býti vždy mírou všech hodnot, nutí člověka ku divinisaci malicherností — nutí ho k tomu, aby divinisoval třeba i svoji — s prominutím — „blbost“. Eliminujeme-li však zcela tuto možnost ponechávajíce ji profánním přece jenom nás musí plniti obavami vědomí jakékoli podobné analogie, byť bychom ji nazvali třeba jen malou chybou, dočasným omylem, neboť víme, že všechno oživujeme rytmem, a že tedy na reintegrační cestě i malá chyba může být současně velkou chybou, připomeneme-li si poznatky prvé části této „astrální biologie“. Naproti tomu a tím více musíme míti na paměti dva důležité zákony, totiž zákon o vyběravé slučivosti a zákon o indukci, bez nichž skutečná reintegrace proveditelná není. Vraťme se znovu k Šém-ham-fóraši a za příklad vezměme jen jednu jedinou jeho vlastnost, jedno ze jmen jeho geniů. Starověká theurgie používala jisté praktiky, kterou nazývala „upoutáním či ovlivněním anděla“. Tím bylo míněno úsilí kterým se operatér snažil určitou inteligenci — bytost — přivolati do oblasti svých smyslů jen tím, že učinil všechno, aby se s ní ztotožnil, to jest, aby se jí stal podobným ve vlastnostech. V uskutečnění by to znamenalo prožívat základní vlastnost takové inteligence tak dlouho, dokud by se operatéru téměř smyslově nevyjasnila celá oblast evokovaného abstrakta tak, aby pouhý detail, popud, už stačil ku zážitku celku. Magie i kabala operovala vždycky s tímto tajemstvím indukce dle úsloví: „Jediné vlákno ve tvých rukou — a je celý šat ve tvých rukou.“ Řekli jsme však, že člověk musí chtěje Boha učiniti v sobě živým, — učiniti každou ze základních idejí v sobě živou. A to je pak úkol o mnoho širší, neboť představuje již progresivní divinisaci provedenou beze zbytku, a to je úkol absolutní. Bez použití indukce bychom však asi zabloudili v klamech mnohosti, a bez vyběravé slučivosti bychom zase sotva okusili pocitové syntesy krásy. Úmyslně jsme takto odbočili od svých prvotních úvah o existenci neviditelných obyvatelů našeho aurického prostředí — larev — a do popředí jsme postavili pól velmi vzdálený, připomínkou bytostí řádu nejvyššího s průvodem myšlenek o reintegraci. Tématické rozpětí a jakási nesouvislost obou oblastí je však jen zdánlivá. Již dříve jsme podotkli, že smyslem života jest vynésti nahoru to, co jest dole. A tento úkol začíná malichernostmi. A protože patří obyčejně k lidským omylům dosahovati velkých věcí velikými kroky, anulujeme tuto chybu výstrahou starého přísloví, které moudře označuje dokonalost jako souhrn maličkostí. Začínajíce tedy takto svoji práci odzdola — avšak s řídicím principem cíle na mysli — musíme, dříve než práci započneme, učiniti všechny přípravy tak, jako zkušený zahradník předem přichystá všechny podmínky zdárného vývoje svých rostlin tím, že se postará o půdu, vláhu, tepelné a jiné podmínky, jen proto, že zná přesně vytčený cíl. Stejně tak lékař nepřistoupí ku operaci dříve, aniž provedl všestrannou a dokonalou sterilisaci, kterou nejen dílo začal, ale nad to ji musí úzkostlivě během celého výkonu udržovat, až do konce, tedy k cíli. A reintegrační vývoj není ničím jiným a v něm sterilisačním procesem nemůže být nic jiného, než snaha po elementární rovnováze, snaha nastoupit vývoj, ve kterém celá bytost musí být jaksi uzavřena ve světelném kuželu skutečné pravé morálky, jejíž vznešená podstata tryská z vrcholu — středu svítícího kužele, tedy z pocitu, z něhož je celá bytost informována do detailu o smyslu zamýšleného velkého ztotožňovacího procesu. Neofyt musí vědět, že indukce působí vždycky v oblasti vyběravé slučivosti, a že musí mít vždycky svůj protipól. Čím dále výše se však paprsky indukce zužují, takže účinek nejvyšší sféry je už téměř neznatelný. Nejvíce vyciťujeme a vybíráme vždy z článku přímo následujícího. Ani extase není ničím jiným, než naladěním se do příslušné skupiny dle vyběravé slučivosti a dle matrice — obrazu, osobní představivé touhy. Nikdy ale člověk nemůže v sobě indukovat něco, co v něm samotném obsahově neb v podnětech nestává. Proto také jakost toho, co člověk svojí extasí přitáhl, je vždycky jakýmsi průměrem součtu dvou koeficientů, totiž: jeho hodnoty mravní a hodnoty intelektuální. To, co potom extatik z astrálu indukuje — nasává, to se ukazuje v jakosti jeho visí. Proto slyšíme o jasnovidcích tak rozdílné výklady, z nichž je nám zřejmo (stejně tak při mediumitě, o níž bude ještě řeč), že totiž z obrazů a inspirací jasnovidce poznáme třeba jeho mravní element jako vysoký, ale dle naivního příměru nebo obrazu zase poznáváme jasnovidcovu intelektuální nedostatečnost. Konečně pak dlužno si připomenout ještě jednu obecně platnou podmínku živého chodu indukce, že totiž začne.