Turisté platí v Indii za to, aby se podívali na svatbu
Když se manažerka fondu Surabhí Čauhánová z Dillí loni v listopadu vdávala, přišlo na její svatbu 400 hostů. Dvě jména na seznamu hostů ale patřila osobám, které nikdy předtím neviděla – byli to Carly Stevensová a Tim Gower. Australští blogeři zaplatili zhruba 200 dolarů (4500 Kč) za dvoudenní pozvánku na svatbu Čauhánové, kterou jim zprostředkovala začínající firma nazvaná Join My Wedding.
„Koncept byl celkem nový,“ řekla Čauhánová televizi CNBC. Na tento takzvaný start-up narazila, když si chtěla objednat místo, kde se její svatba bude konat. S budoucím manželem z toho byli nadšeni. Bylo to něco nového, a také se seznámili s lidmi z jiné země.
Join My Wedding funguje tak, že indické páry na internetovou stránku umístí detaily o své svatbě. Zahraniční turisté si pak mohou koupit lístky na obřad, který chtějí navštívit. Většinu z částky získají novomanželé, část si ponechá firma.
„Pokud o tom přemýšlíte, není nic kulturnějšího než svatba, protože zde máte zastoupeny všechny kulturní prvky: místní lidé, místní jídlo, zvyky, oblečení, hudba, v podstatě každý kulturní prvek je zde,“ říká spoluzakladatelka start-upu Orsí Parkaníová. Na indické svatby se rozhodla zaměřit proto, že jsou světově proslulé a většina lidí mimo Indii by neměla šanci se takové svatby zúčastnit bez osobních známostí. Turisté podle Parkaníové zatím díky jejich start-upu navštívili více než 100 indických svateb.
Zájmu o svatby využívá také mnoho cestovních kanceláří a agentur. Pro cestovatele vytvářejí turistické balíčky, jejichž součástí je i návštěva indické svatby.
Svatební průmysl neustále roste
Indické svatby jsou několikadenní a jsou známé svou opulentností, zvyky a tradicemi. V Indii, kde se zvyšuje počet obyvatel a příslušníků střední třídy, se každoročně berou miliony párů. Odborníci považují indický svatební průmysl za odolný vůči recesi, jeho hodnota je zhruba 40 miliard USD (skoro 906 miliard Kč) a roste zhruba o 20 procent ročně.
„Pokud jde o indický (svatební) trh, roste každým rokem,“ uvádí ředitel velké indické společnosti plánující svatby vlivných Indů Ašíš Bubna. Podporuje i mnoho dalších sektorů, od dekorace a zábavy až po ubytování a potraviny. Vznikají také nové firmy, jejichž cílem je uspokojit požadavky zájemců o svatby. Svatební turistika teď podle něj nabrala v indickém svatebním průmyslu vzestupný trend. Pro některé indické páry je pozvání zahraničních turistů na jejich svatbu něčím, co má učinit obřad extravagantnější, spíše z oblasti showbyznysu, jiní zase chtějí ukázat turistům kulturu a rituály.
Velké oslavy s hudbou a tancem spolu se složitými, symbolickými rituály dělají indické svatby velmi vzrušující. To je přesně to, co přitahuje zájem zahraničních turistů, dodává průvodce Sahádžánand Šarmá. On sám se nedávno ženil a na svatbu pozval zhruba 20 svých bývalých klientů z USA a Evropy. Upozorňuje, že turisté se na svatbách mnohem více setkají s běžnými Indy, kromě personálu hotelu, průvodce a řidiče. „Indové jsou obecně velmi přátelští lidé a takový zážitek může být pro turisty cenný,“ uvádí.