ČÁST PRVNÍ TEORIE TAROTU I. OBSAH TAROTU TAROT je balíček sedmdesáti osmi karet. Jsou v něm čtyři barvy, tak jako i v moderních hrách, které jsou z něj odvozeny. Ale karty s figurou máme čtyři namísto tří. Navíc je tu dvaadvacet karet, jež se nazývají »trumfy«, každý z nich je symbolickým obrazem s příslušným názvem. Na první pohled by člověk předpokládal, že toto pořadí je libovolné, ale není tomu tak. Vyžaduje to nutně, jak se ukáže později, struktura universa, a částečně i sluneční soustava, což symbolizuje svatá kabbala. Bude to vysvětleno dvojím způsobem. PŮVOD TAROTU Původ tohoto balíčku karet je velmi obskurní. Některé autority se pokusily jej doložit starodávnými egyptskými mystérii; další se snažili datovat jeho vznik až do patnáctého, nebo dokonce i šestnáctého století. Ale tarot už určitě existoval v té podobě, kterou lze nazývat klasická; ve čtrnáctém století, neboť karetní sady tohoto data dodnes existují, a od té doby se design v žádném pozorovatelném ohledu nezměnil. Ve středověku se tyto karty používaly k vykládání osudu, a byly to zejména cikánky, takže se obyčejně mluvilo o »tarotu Cikánů«, nebo »Egypťanů«. Když se zjistilo, že cikánky, navzdory etymologii, jsou asijského původu, jevili někteří lidé snahu nalézt jeho původ v indickém umění a literatuře. Není třeba začínat jakoukoliv diskusi o těchto diskutabilních otázkách.2 TEORIE VZTAHŮ TAROTU Pro náš účel je tradice a autorita bezvýznamná. Einsteinova teorie relativity se nespoléhala na tento fakt; když byla jeho teorie podrobena zkoušce, potvrdila se. Jedinou teorií, vyplývající z důsledného zájmu o tarot, je to, že je podivuhodným symbolickým obrazem universa, který se zakládá na údajích svaté kabbaly. Bude vhodné svatou kabbalu v tomto eseji později popsat nějak podrobněji, a objasnit závažné detaily. Její část, která zde nabývá důležitosti, se nazývá gematrie, je to věda, v níž numerická hodnota hebrejského slova, každého písmene, je také číslem, spojuje slovo s jinými slovy stejné hodnoty nebo násobku. Například, AChD, ‘jednota’ (1+8+4) = 13; a AHBH ‘láska’ (1+5+2+5) = 13. Tento fakt může naznačovat, že »podstatou jednoty je Láska«. Odtud IHVH je Jehovah: (10+5+6+5) = 26 = 2×13. Proto: »Jehovah je jednotou manifestovanou v dualitě«. A tak dále. Jednou z důležitých interpretací tarotu je ta, že je to notariqon hebrejské Tóry, Zákona; a je to také ThROA, Brána. Pak tedy podle atributů Jeciry – viz tabulku na konci knihy – lze toto slovo přečíst jako universum – nově zrozené Slunce – nula. Je to pravá magická nauka Thelemy: nula rovná se dvěma. A také numerická hodnota ThROA činí podle gematrie 671 = 61×11. A teď, 61 je Ain, Nic nebo nula; a 11 je číslem magické expanze, proto také ThROA tímto způsobem oznamuje totéž dogma, jediné uspokojující filosofické vysvětlení vesmíru, jeho původ, modus, a cíl. Hotové mystérium obklopuje otázku po původu tohoto systému; každá teorie, která se vyrovná s fakty, vyžaduje domněnky, které jsou zcela absurdní. Aby se vůbec dala vysvětlit, musí člověk nutně předpokládat, že v obskurní minulosti se sešlo fantastické shromáždění nejučenějších rabínů, kteří s odpovědností sobě vlastní spočítali všechny druhy kombinací písmen a čísel, a vytvořili hebrejštinu podle těchto řad manipulací. Tato teorie se jasně příčí nejen selskému rozumu, ale i historickým skutečnostem, a všemu tomu, co víme o utváření řeči. Nicméně důkaz je dostatečně silný na to, že existuje cosi, nikoliv něco zanedbatelného, ale něco cosi hodně významného ve vztahu mezi slovy a čísly, něco, co vylučuje všechny rozumné teorie náhod. 2 Někteří učenci předpokládají, že R.O.T.A. (Rota, kolo), jak se o tom mluvilo v Collegium ad Spiritum Sanctum – viz manifest »Fama Fraternitatis« Bratrstva Růže a Kříže – byl tarot.
Je nepopíratelným faktem, že kterékoliv dané číslo není pouze o jednotku vyšší než předcházející číslo a o jednotku nižší než následující, ale že je to nezávislá individuální idea, věc sama o sobě; spirituální, morální a intelektuální substance, je nejen tím, čím je lidská bytost, ale o hodně víc než tato. Pouhé matematické vztahy jsou pro číslo opravdu zákony jeho bytí, ale nekonstituují takové číslo nějak více, než jak chemické a fyzické zákony, ovlivňující reakce v tělesné soustavě, poskytují ucelený obraz o člověku.