· Éliphas Lévi jedním z nejučenějších a nejčastěji citovaných okultistů Francie. Původně se chtěl stát knězem, byl však pro své samostatné názory vyloučen z církve. Přesto se nadále považoval za katolíka a abbého. Lévi patřil k nejproduktivnějším esoterickým autorům. Jeho jméno nese víc než dvě stě knih. Skoro všechna okultní hnutí a zejména jejich mluvčí přejímali často Léviho vědomosti, často však bez uvedení zdroje.· Z roku 1902 pochází ilustrace ke knize Charlese Webstera Leadbeatera "Man Visible and Invisible", představující astrální tělo jakési osoby. Leadbeater se podobně jako mnoho jeho současníků upsal okultismu.· Okultismus a dekadence: Ve svém hlavním díle "Dogma a vysoká magie" pokouší se Lévi květnatým jazykem znovu oživit rituální magii a smísit ji s kabalistickými a okultními naukami. Úrovně svým slavných vzorů však zdaleka nedosáhl. Dílo francouzských okultistů odpovídá dekadentní zálibě z období fin de siécle v propastech duše, v silách, které se ve stále víc ztechnizovaném světě jeví tajemně temné. Jejich činnost nabízela také motivy vhodné k literárnímu vyjádření tohoto ladění, jak se odrazily například v dílech Jorise-Karla Huysmanse (1848 - 1907) a Charlese Baudelaira (1821 - 1867).· Titulní list hlavního díla Éliphase Léviho "Dogma a rituál vysoké magie", které později ovlivnilo mnoho spisovatelů a intelektuálů doby. I slavný francouzský spisovatel Victor Hugo se zabýval satansimem.Materialismus 19. století vyvolal dvě velká protichůdná hnutí: spiritismus a okultismus. Zatímco se okultismus se svými mediálními kontakty s oním světem stal náhražkou náboženství, snažili se okultisté propůjčit nevysvětlitelnému vědeckou základnu z tradic hermetiky a magie. Vůdčí osobnosti ve Francii jako Éliphas Lévy (1810 - 1875), Papus (1865 - 1916) a Stanislas de Guaita (1861 - 1897) přitom definovali okultismus pseudovědecky jako "tajnou vědu"."Zasvěcenci" : díla okultistů jsou přetížena záhadnými odkazy a nesrozumitelnými náznaky, které mají zase dokazovat, že jen oni sami patří k zasvěcencům. Na prvém místě stojí přitom nesporně tvrzení, že mají tajné vědění. Patří k tomu i používání významových pseudonymů. Papus byl zakladatelem několika tajných vědeckých řádů a časopisů. Popularizoval okultismus díly o židovském tajném učení kabaly, o symbolické karetní hře tarotu a o magii.Vzývání významných předků : Nevlivnějším francouzským okultistou byl Lévi. Usiloval o spojení antického okultismu s vědou 19. století a náboženstvím, přičemž chápal sebe sama jako typ učeného mága podle velikých vzorů renesance, jako byli Agrippa z Nettesheimu (1486 - 1535) a John Dee (1527 - 1608). Jeho magické rituály nebyly jen prostým vyzýváním mrtvých. Měli sloužit k znovuoživení duchů našich předků a jejich vědění. Při jedné návštěvě Londýna u svého přítele, okultistického romanopisce Edwarda George Bulwer-Lyttona (1803 - 1873), vyvolal například s pomocí pentagramového rituálu ducha slavného antického mágaApollonia z Tyany (1. století po Kr.).Zákony magie: Lévi stanovil tři základní zákony magie:1. Zákon síly vůle. Vůle je údajně "materiální" emanace člověka, skutečná psychická síla působící na věci. Tuto vůli mají stupňovat magické rituály.2. Zákon "astrálního světla". Astrální světlo je prý jemnohmotná substance srovnatelná se světovým éterem, která naplňuje vesmír. Poznání této základní substance umožňuje její používání.3. Zákon korespondence. Každý činitel v kosmu má svou obdobu v člověku.Tyto odpovídající obdoby je možné vyvolat rituálním nebo magickým vzýváním, takzvanou evokací (vzýváním vyššího bytí).Rozluštit tajemství magie se lidé pokoušejí od prvopočátků civilizací; každá kultura sice vyvinula své vlastní metody "promlouvání" s nadpřirozenými silami, ať už "nebeskými" či "pekelnými", ale ve své podstatě, v jednotlivých detailech, se překvapivě shodují.