A.Huxley Věčná filozofie V. kapitola Láska (Charitas) (82)
Kdo nemiluje, Boha nepoznal; neboť Bůh je láska. I. Jan IV. 8 Láskou může býti dosažen a podržen, ale myšlenkami nikdy. Mrak nevědomosti Kdokoliv studuje, aby dosáhl ponoření (tj. spojivé poznání), měl by začíti tím, že by se sebe zkoumavě ptal, kolik miluje. Vždyť láska je hybnou silou ducha (machin mentis), která jej ze světa vytahuje a pozdvihuje. Sv. Řehoř Veliký (83) Astrolabium tajemství božího je láska. Džalal-al-din Rumi. Tak je to správné, bohové! Jen vždy rychle bujnému, rozkoší opojenému muži, který váš příkaz nohama šlape a nechce vidět, protože nemiluje, dejte pocítit svou moc. Shakespeare (84) Láska je neomylná. Nedopouští se chyb, neboť všechny omyly způsobuje nedostatek lásky.) William Law. Můžeme milovat jen to, co známe, a nemůžeme dokonale poznávat, co nemilujeme. Láska je způsob poznávání. Když je tato láska dostatečně nesobecká a silná, stane se poznání spojivým poznáním a tak nebude vlastnosti neomylnosti. Kde není nesobecká láska (nebo kratčeji řečeno milosrdenství) tam je sebelásky plné předsudků, a proto jen částečné a znetvořené poznání jak našeho já, tak světa věcí, existencí, psych a duší mimo já. Rozkoší opojený muž "nohama šlape příkaz Boží" - to znamená, že podrobuje přírodní a duševní zákony svým chtíčům. Proto "nemiluje" a je neschopen poznávat. Jeho slepota je konec konců dobrovolná. Jestliže nemůže vidět, je to proto, že "nechce vidět". Takové dobrovolné slepotě odpovídá nevyhnutelně záporná odplata. Po Hybridě přichází Nemesis - často nápadným způsobem, jako když svým já oslepený muž (Macbeth, Othello, Lear) upadne do léčky, kterou mu nastražila vlastní hrdost, jeho žádostivost, nebo jeho svévolná ješitnost. Osud se však naplňuje také méně nápadným způsobem. Moc, štěstí a pověst mohou vydržet až do konce. Ale budou vykupovány za cenu stále vzrůstajícího nedostatku milosti a osvícení, stále vzrůstající neschopnosti uniknouti nyní a v záhrobí z dusivého vězení já a oddělenosti. Chování kardinála Richelieu na smrtelném loži nám ukazuje, jak hluboká je duchovní nevědomost, kterou jsou trestáni ti, "kdo šlapají po příkazech Božích". Kněz, který mu poskytoval útěchu, vybídl velkého muže, aby připravil svou duši na blížící se zkoušku a odpustil svým nepřátelům. "Neměl jsem nikdy nepřátel", odpověděl kardinál se samolibou slepostí, kterou utvářely roky intrik, lakoty, ctižádosti tak absolutně, jako jeho moc "vedle moci státní". Jako Napoleon, ale jiným způsobem "cítil moc bohů", protože se zdráhal pociťovat milosrdenství a tak nepoznával celou pravdu o vlastní duši a o všech věcech. Zde na světě je láska k Bohu lepší než poznávání Boha, avšak jest naproti tomu lepší poznávat nižší věci než je milost. Tím, že je poznáváme, pozdvihujeme se jaksi na úroveň svého rozumu, zatím, co láska k nim nás má k tomu, abychom se k nim snižovali a snad se stali jejich služebníky, jako je lakomec sluhou svého zlata. Parafráze jednoho místa ze sv. Tomáše Akvinského Tato poznámka se zdá být na první pohled neslučitelná s předešlým. Ve skutečnosti však sv. Tomáš pouze činí rozdíl mezi různými formami lásky a poznání. Jest lepší Boha milovati - poznávati, než prostě o něm věděti bez lásky a četby theologických traktátů. Zlato naproti tomu nikdy nemůže být poznáno láskou, a rovněž ne lakotou lakomcovou, nýbrž buď zcela abstraktně, jak to činí vědecký pracovník, nebo potom nesobeckou láskou-poznáním umělcovým nebo divákovým, který miluje-poznává práci zlatníkovu, buď pro její cenu zlata, nebo prostě proto, že je krásná. A stejně je tomu se všemi stvořenými věcmi, existencemi a psychami. Je špatné milovati-poznávati je s egocentrickou připoutaností a žádostivostí. Nejlepší však je, když se doplňuje abstraktní poznávání bez žádostivosti a nesobeckou láskou-poznáním, naplněné estetickou radostí nebo milosrdenstvím nebo oběma dohromady. Dělám modlu ze samotné pravdy. Vždyť pravda bez milosrdenství není Bohem, nýbrž modlou, kterou nesmíme milovat ani uctívat. Pascal Nějakým druhem filologické náhody (která pravděpodobně nebyla náhodou, nýbrž subtilním působením v člověku hluboko zakořeněného sklonu k nevědomosti a duchovní temnotě) vyvinulo se slovo charity (milosrdenství) v moderní anglické řeči v synonymum almsgiving (poskytování almužen). Téměř nikdy se už nepoužívá v původním významu nejvyšší a Božské formy lásky. Pro toto ochuzení naší v nejlepším případě nedostačující slovní zásoby psychologických a duchovních výrazů muselo slovo love (láska) na sebe vzíti doplňkovou tíhu. "Bůh je láska" opakujeme hladce, právě tak jako, že "musíme milovati své bližní jako sebe". Ale "láska" znamená na neštěstí právě tak to, co se stává, když se na plátně zaníceně srazí dva close-ups, jako to, co se děje, když nějaká John Woolman nebo Petr Claver se strachuje o černošské otroky, protože jsou chrámem Ducha svatého - právě tak to, co se děje, když davy lidí křičí a zpívají ve Sportovním paláci, jako to, co se děje, když se nazíravý poustevník ponoří do modlitby čistého nazírání. Dvojí význam slov vede ke zmatku v myšlení. Pokud se týče lásky přispívá toto slovo ke zmatku v myšlení právě tím, že slouží cílům neznovuzrozeného a rozdvojeného lidstva, které je rozhodnuto získati z obou světů to nejlepší - to jest údajně sloužit i Bohu, avšak ve skutečnosti sloužiti Mammonu, Marsu nebo Priapovi. Systematicky nebo v krátkých aforismech a podobenstvích popsali mistři duchovního života povahu pravého milosrdenství (lásky) a rozeznávají je od jiných nižších forem lásky. Především je milosrdenství (láska) nesobecká, nehledá odměny, nedá se zmenšit zlou oplátkou za své dobro. Bůh má být milován pro něho samotného ne pro své dary. Osoby a věci mají být milovány pro Boha, protože jsou chrámem Ducha svatého. Ostatně protože je nesobecké, musí být milosrdenství nutně univerzální. Láska nehledá příčiny, nehledá ovoce krom sebe. Je si vlastním plodem, je si užitkem. Miluji, protože miluji. Miluji, protože smím milovat. Ze všech hnutí a sklonů duše je láska jediná, pomocí níž tvorstvo, i když ne na této úrovni, vstupuje do spojení s Bohem a může vrátit něco, podobného tomu co přijalo...Když Bůh miluje, žádá jen, aby byl milován, neboť ví, že láska oblaží všechny, kdo Jej milují. Sv. Bernard Protože láska nemá žádné vedlejší účely, nechce nic než aby vzrůstala, protože jí všechno slouží jako olej plameni. Musí míti co chce, a nemůže být zklamána, neboť všechno (včetně nedostatku lásky ze strany milovaného) jí pomáhá přirozeně, aby žila svým způsobem a dokonala vlastní dílo. William Law Ti, kdo o mně zle mluví, jsou v skutečnosti mými dobrými přáteli. Budu-li pomlouván a nebudu-li chovati ani nepřátelství ani náklonnost, vzroste ve mně moc lásky a pokora, kterou zrodí nezrozený. Kung-čia-Ta-ših Avšak všichni lidé chtějí vidět Boha očima jako vidí krávu, a chtějí milovati Boha jako milují krávu. Tu miluješ pro mléko a sýr a pro vlastní užitek. Tak činí všichni lidé, kteří milují Boha kvůli bohatství nebo kvůli vnitřní útěše. Nemilují Boha správně, neboť milují Boha kvůli vlastnímu požitku. Vpravdě pravím všechno, čemu v duchu dáváš přednost, co neobsahuje Boha, ať je to sebelepší, stane se ti překážkou k nejbližší pravdě. Eckhart (85) Žebrák, ó Pane, žádám od Tebe víc než tisíc králů by chtít mohlo. Každý něco chce, co od Tebe si vyprošuje. Já přicházím, bych Tebe prosil, Tobě bych moh sebe dát. Ansari z Horatu.
Nebudu mít nic společného s láskou vůči Bohu, nebo v něm. To je láska se kterou se pravá láska nesnáší. Vždyť čistá láska je Bůh sám. Sv. Kateřina Janovská Jako matka, i když její život je v nebezpečí ochrání svého syna, svého jediného syna, tak nechť vládne bez omezení dobrá vůle v celém světě, nahoře, dole, kol dokola, bez překážky, nesmíchaná s nějakým pocitem různých nebo vzájemně se potírajících zájmů. Když člověk stále vytrvává v tomto rozpoložení ducha, pokud je bdělý, splnilo se úsloví: "Dokonce na této zemi se nalezla svatost." Metta Suttra. Uč se stejným okem pohlížeti na všechny bytosti a zříš Já ve všem. Srinad Bhagavatam Druhým znakem lásky (charitas) je, že na rozdíl od nižších forem lásky, není citem (afektem). Začíná jako úkon vůle a dokonává se jako čistě duchovní vnímání, jako sjednocující láska-poznání esence jejího objektu. Všichni by měli pochopit, že pravá láska k Bohu nespočívá v prolévání slz ani v oné sladkosti a něžnosti, po níž toužíme, poněvadž nás utěšuje, nýbrž v tom, že sloužíme Bohu spravedlně, celou silou duše a s pokorou. Sv. Terezie. Hodnota lásky nepozůstává v přehnaných citech, nýbrž v odpoutanosti, trpělivosti ve všech zkouškách k vůli Bohu, kterého milujeme. Sv. Jan z Kříže Láskou nerozumím nějakou přirozenou něžnost, jakou znají lidé v různé míře podle své povahy. Rozumím jí spíše obsažnější zásadu duše, která staví na rozumu a zbožnosti, činí nás něžné, dobrotivé a mírné vůči všem spolutvorům, neboť jsou tvory Božími, a k vůli Němu. William Law Podstata milosrdenství neboli lásky-poznání k Bohu je popisována Šankarou, velkým světcem a filosofem vedantským devátého století ve 32. popěvku své Viveka-Čudamani. Z nástrojů osvobození je nejvyšší modlitba. Zření pravé podoby pravého Já (Atmana), který je totožný s Brahmanem), to je modlitba. Jinými slovy nejvyšší formou lásky k Bohu je přímé duchovní poznání, jímž "poznávající, poznávaný a poznání se stávají jedním". Cesty k této nejvyšší lásce-poznání k duši světa, jakož i její první stupně popisuje Šankara v předcházejících verších své filosofické básně. Pozůstávají z úkonů vůle, která směřuje k zapření já v myšlenkách, citech a skutcích, ke zničení vášní a k odpoutanosti, nebo, abychom použili odpovídajícího křesťanského výrazu, ke "svaté lhostejnosti", k radostnému nesení bídy, bez soucitu se sebou a bez pomyšlení, abychom zlé spláceli zlým a konečně ke stále bdělému a ostrému vnímání Božství, které je zároveň transcendentní, a protože transcendentní i v duši imannentní. Je jasné, že žádný určitý předmět, který se líbí vůli, nemůže být Bohem. Z toho důvodu, má-li se vůle s Ním spojit, musí se vyprázdnit, všechny nespoutané sklony, každé uspokojení vznešené nebo nízké, časné nebo duchovní, jež by mohla mít, musí odhodit, takže, vytříbena, očištěna od všech neovládnutých uspokojení, radostí a tužeb, s veškerou náklonností se zaměstnává tím, aby milovala Boha. Může-li vůle nějakým způsobem chápat Boha a s ním se spojit, nedokáže to nějakou žádostivostí, nýbrž láskou. A protože všechna slast, sladkost a radost, jež vůle pociťuje, není láskou, nemůže být žádný z těchto příjemných pocitů dostačujícím prostředkem, jímž by se vůle spojila s Bohem. Účinným prostředkem je úkon vůle. A protože úkon vůle je úplně odlišný od cítění, spojuje se vůle právě úkonem s Bohem a jím v něm odpočívá. Spojení není nikdy dílem cítění nebo námahy touhy, neboť tyto zůstávají v duši jako cíle a účely. Jen jako pohnutky k lásce, trvá-li na tom vůle, aby se ubírala navenek, mohou být city užitečné a k ničemu jinému se nehodí...Kdo si myslí, když ho sladkosti a duchovní požitky opouští, že byl Bohem opuštěn, ten je velmi nerozumný. Nedaří se mu lépe, když je znovu najde, z nich se těší a raduje, jelikož se domnívá, že nějak vlastní Boha. Ještě hůře dopadl ten, kdo v Bohu hledá sladkosti, z nichž se těší a na nich lpí. Činí-li tak, nehledá Boha v prázdnotě víry a v milosrdenství, nýbrž v duchovní sladkosti a slasti, což jsou stvořené věci. Řídí se svou vlastní vůlí a oblíbenou zábavou...Vůle nemůže k sladkosti a k blaženosti Božského spojení dospěti jinak než odpoutaností, jestliže si zakáže každou radost z nebeských i pozemských věcí. Sv. Jan z Kříže (Láska (citová láska mysli) nespojuje. Spojuje sice s dílem, ale s podstatou nikoliv. Eckhart (86) Citová láska, dokonce k nejvyššímu objektu, nemůže duši spojit s jejím Božským základem v duchovní esenci, neboť právě jako ona, tak i všechny ostatní city srdce, posilují poslední překážku spojení vytvořenou naším já. "Zatracení jsou ustavičně v pohybu, bez chvíle klidu. My smrtelníci, kteří se nacházíme na této pouti, brzy jsme v pohybu, brzy v klidu...Jen Bůh je v klidu bez pohybu". Následkem toho můžeme v poznání o lásce a v lásce k Bohu jen tehdy vytrvat, když přebýváme "v míru Božím, který přesahuje veškeré rozumové poznání." (87). A k míru, který přesahuje rozum, musíme dospěti přes skromný, zcela obyčejný mír - přes mír mezi národy a uvnitř nich, neboť války a násilné převraty mají za následek, že Bůh více či méně dokonale mizí z obzoru účastníků. Je nutno, aby panoval mír též mezi jednotlivci a uvnitř duší, neboť osobní rozpory a soukromý strach, láska a nenávist, pýcha a rozptýlení pro svou malichernost neméně brání rozvoji duchovního života než největší neštěstí. Musíme si přát onen mír, který dokážeme udržeti pro sebe a pro ostatní, abychom byli hodni dosáhnout onoho jiného míru, který jest bázní duše a jak naznačil svatý Pavel, jest podmínkou sjednocujícího láskyplného poznání Boha. Klidem mysli dokážeš tohoto klamného ducha smrti a znovuvtělování proměniti v jasného intuitivního, Všeobsáhlého ducha a tak uskutečniti původní a osvěcující esenci posledního. Zde bys měl vidět východisko při duchovních cvičeních. Jestliže je tvé východisko a tvůj cíl ve shodě, dosáhneš správnou praxí pravého cíle dokonalého osvícení. Přeješ-li si, abys uklidnil mysl a obnovil původní čistotu, musíš postupovat tak, jako bys čistil hrnec bahnité vody. Necháš ji napřed stát, až se bahno usadí na dně, čímž se voda vyčistí. To odpovídá stavu ducha, který byl před tím zakalen znečišťující vášní. Pak opatrně sliješ čistou vodu. Když je mysl uklidněna v dokonalé jednotě soustředěna, pak se jeví všechny věci nikoli ve své oddělenosti, nýbrž v jejich jednotě, a tu není místo pro vášně a plně se shoduje s tajemnou a nepopsatelnou čistotou nirvány. Surangama Sutra. Rovnost Jediného v Jediném a s Jediným jest začátkem a původem žhavé horoucí lásky. Eckhart (88) Duchovní pokrok, jak jsme již měli příležitost odhalit při jiných příležitostech, jest vždycky spirálovitý a vzájemný. Vítězství nad odklony a citovými rozruchy představuje cestu k milosrdenství (k lásce). Milosrdenství nebo spojující láskapoznání, jest cesta k nejvyššímu míru Božímu. A totéž platí o pokoře, která je třetí známkou milosrdenství (lásky). Pokora je nezbytnou podmínkou nejvyšší formy lásky a nejvyšší forma lásky umožňuje dovršit pokoru totálním sebezničením. Chceš se státi poutníkem na cestě lásky? První podmínkou jest, aby ses stal tak pokorným jako prach a popel. Ansari z Heratu. Řekl jsem vám o lásce k bližnímu jen jediné, a to, že k ní nemůže vychovat nic jiného než pokora. Jen vědomí vlastní slabosti může vás učinit shovívavého a soucitného vůči slabosti jiných. Odpovíte: Chápu ovšem, že pokora způsobuje shovívavost vůči jiným, jak se ale mám stát pokorným? Jsou k tomu dva prostředky, a neměl byste je od sebe oddělovat. První je úvaha o hluboké propasti, z níž Vás vyzdvihla všemocná ruka Boží a nad níž Vás neustále, tak říkajíc visícího drží. Druhým prostředkem je vše pronikající přítomnost Boží, jen rozjímání o lásce k Bohu a Jeho láska nás může naučit, abychom zapomněli na já, abychom poznali to nic, které nás zaslepilo, abychom si zvykli být vděčni za to, že jsme pomíjiví vedle jeho Velebnosti, která všechno v sobě objímá. Milujte Boha a stanete se pokorným. Milujte Boha a zbavíte se sebelásky. Milujte Boha a budete milovati všechno, co vám dává k milování, a budete to milovati z lásky k Němu. Fénelon (89) Jak jsme viděli, mohou být city jako pohnutka k milosrdenství (lásce) užitečné. Ale milosrdenství (láska) jako taková má svůj počátek ve vůli - ve vůli k míru a pokoře v sobě, ve vůli k trpělivosti, k dobru vůči bližnímu, ve vůli k oné nesobecké lásce k Bohu, která "nic nepožaduje a nic neodmítá". Avšak vůle může být posilována cvičením a utvrzována vytrvalostí. To vidíme velmi jasně na boswelsky živém strhujícím záznamu řeči mezi mladým biskupem z Belley a jeho milovaným přítelem a mistrem Františkem Saleským. Jednou jsem se ptal ženevského biskupa co bych měl dělat, abych dosáhl dokonalosti. "Musíš milovat Boha z celého srdce svého" odpověděl, "a svého bližního jako sebe." "Neptal jsem se v čem spočívá dokonalost" odpověděl jsem, "nýbrž jak bych k ní mohl dospět." "Láska", řekl pak, "je jak prostředek, tak cíl, je to jediná cesta k oné dokonalosti, která konec konců není nic jiného než láska. Zrovna tak jako je duše životem těla, tak je láska životem duše." "To všechno vím", řekl jsem, "ale toužím po tom, abych poznal, jak máme milovati Boha z celého srdce a bližního jako sebe." "Nedostávám se z místa", odvětil jsem. "Řekni mi jak mám nabýt takové lásky!" "Nejlepší cesta, nejkratší a nejlehčí cesta, jak milovati Boha z celého srdce jest, milovati Jej zcela a ze srdce". Jinou odpověď nechtěl dáti. Konečně však biskup řekl: "Je mnoho takových jako ty, kteří mne nutí, abych jim odhalil metody a systémy a tajné prostředky k dokonalosti. Mohu jim jenom říci, že vroucí láska k Bohu jest jediným tajemstvím a že jediná cesta k oné lásce vede přes lásku. Učíme se mluvit mluvením, studovat studiem, běhu běháním, práci prací. Stejným způsobem se učíme milovati Boha a člověka tím, že je milujeme. Všichni, kteří si myslí, že se tomu naučí jinou cestou, mýlí se. Chceš-li milovat Boha, miluj jej stále víc a víc. Začni jako učedník a moc lásky sama tě dovede k mistrovské cti. Pokročilí stále se v ní zdokonalují a nikdy si nemyslí, že dosáhli cíle. Vždyť láska musí stále vzrůstat, až do našeho posledního dechu. Jean Pierre Camus. Přechod, co svatý Bernard nazval "hmotnou láskou" posvěceného lidství, k lásce Božství, z citové lásky, která může pouze spojit milujícího s milovaným ve skutku, k dokonalé lásce (milosrdenství), která spojuje k duchovní substanci, obráží se v náboženské praxi jako přechod z diskurzivního a citového rozjímání k vlitému nazírání. Všichni křesťanští spisovatelé zdůrazňují, že duchovní láska k Božství předčí hmotnou lásku k člověku, která slouží jako uvedení a prostředek ke konečnému cíli člověka ve spojovací lásce-poznání Božského základu. Ale všichni říkají neméně důrazně, že hmotná láska je nutným úvodem a nepostradatelným prostředkem. Východní spisovatelé by dodali, že toto platí pro mnohé, ale ne pro všechny. Vždyť jsou vrození nazíravci (mystici), kteří "uvádějí v soulad své východisko s cílem" kteří se mohou přímo věnovat joze poznání. Ze stanoviska rozeného nazíravce píše následující citát největší ze všech taostických filozofů. Ti, kdo zvláštním způsobem považují nebe za otce a lpí na něm jaksi osobní láskou, oč více než otce by měli milovat to, co je nad nebem. Pro jiné platí jejich vládci za lepší než jsou sami a oni jaksi pro ně umírají osobní smrtí. Tím spíše by měli umírati pro to, co je opravdovější než vládce! Když prameny vyschnou, leží ryby pohromadě na suchém dně. Navlhčují se vzájemně a udržují se vlhké svým slizem. To se však nedá srovnat s jejich chováním v řece nebo v moři, kdy na sebe zapomínají. Čuang Tse. Sliz osobní a citové lásky má vzdálenou podobnost s vodou duchovního jsoucna Božství, je ale horší jakosti a (právě proto, že láska pochází z citu a proto je osobní) vyskytuje se v nedostatečném množství. Když lidé dobrovolnou slepotou, falešnými skutky a nepravou existencí způsobili vyschnutí pramenů, mohou své hrozné postavení zlepšiti tím, že se "udržují mokří vlastním slizem". V takových dobách však není štěstí a jistoty a není věčné spásy, dokud nepřestanou věřit, že sliz jim stačí a dokud nepřivolají věčné vody tím, že se odevzdají tomuto, jim nejvlastnějšímu živlu. Těm, kdo hledají především království Boží, všechno to jim bude přidáno. Těm, kdo jako moderní modloslužebníci pokroku napřed hledají všechno jiné v očekávání, že (po zavedení atomové síly a po nějaké čtvrté revoluci) se k tomu přidá království Boží, bude všechno vzato. A přece i nadále věří v pokrok, a osobní sliz považují za nejvyšší formu duchovní mokroty a dávají přednost bídné a nemožné existenci na suchém dnu před láskou, radostí a mírem v našem rodném Oceánu. Sekta milujících se liší od všech ostatních. Milující mají náboženství a víru zcela jim vlastní. Džalal-el-din Rumi Duše žije z toho, co miluje, spíše než v těle, které oživuje. Vždyť ona nezná život v těle, nýbrž spíše jej propůjčuje tělu a žije v tom, co miluje. Sv. Jan z Kříže. Mírnost je láska, která se zcela oddává Tomu, jejž miluje. Odvaha je láska, která všechno vesele snáší k vůli tomu, jenž je jejím předmětem, a proto správně vládne. Rozvážnost je láska, která chytře rozlišuje mezi tím, co je jí zábranou, a tím co jí prospívá. Sv. Augustin. Známky milosrdenství (lásky) jsou nesobectví, klid a pokora. Kde však je nesobectví, tam není ani touha po osobním užitku, ani strach z osobní ztráty nebo z osobního trestu. Kde je klid, tam není žádostivost ani odpor, nýbrž stálá vůle podrobovati se na každém stupni jsoucna Božskému Tau nebo Logosu a stálá pozornost vůči Božské "takovosti", jakož i vůči tomu, čím by měly být vlastní vztahy k ní. Kde je pokora, tam není ani záliby v hanění, ani přikrašlování já nebo promítnutého alter ego ve prospěch jiných. Tehdy nahlížíme, že ostatní mají tytéž slabosti a chyby, ale též tutéž schopnost jako my, aby je překonávali spojovacím poznáním Božství. Z řečeného vyplývá, že milosrdenství (láska) tvoří kořeny podstatu mravnosti. Kde je málo milosrdenství (lásky), tam je mnoho zbytečného zla. To se dá shrnouti Augustinovou formulí "Miluj a dělej co chceš". Z pozdějších zpracování Augustinových themat lze uvést následující ze spisů Johna Everarda. Byl to jeden z duchovně smýšlejících theologů sedmnáctého století, jehož učení dopadalo na hluché uši vzájemně se potírajících stran po přejití revoluce a vojenské diktatury Cromwellovy, po nichž následovaly ještě hlušší uši duchovních údobí restoration (restaurace) a jejich následovníků onoho augustovského (umění a vědě nakloněného) století. (Jak hluché byly asi ony uši můžeme vytušit z toho, co Swift napsal o svých oblíbených a mravně dokonalých Houynhnhams. Obsah těchto rozhovorů, jakož i tehdejších básní, skládal se dohromady z takových věcí jako "přátelství a dobromyslnost, viditelné účinky přírody nebo staré tradice; hranice a konce ctnosti, neomylná pravidla rozumu". Ani jednou se nezabývaly představami o Bohu, o lásce (milosrdenství) nebo o spáse. To jasně ukazuje, jaké mínění měl děkan katedrály sv. Patricka v Dublíně o náboženství, kterým si vydělával peníze). Poskytni svobodu člověku, který v sobě nalezl živoucího vůdce a uvidíš, zda může zanedbávat vnější svět! Je tomu zrovna tak, jako bys řekl muži, který s veškerou něhou miluje svou ženu: "Můžeš si vybrat, buď ji bít, zranit nebo zbít, jak se ti zlíbí." John Everard (90) Z toho vyplývá, že kde je láska (milosrdenství) tam není násilí. Bůh nenutí nikoho, neboť láska nemůže nutit, a služba Bohu je proto zcela svobodnou záležitostí. Hans Denck. (91) Avšak právě proto, že láska nečiní násilí, má autoritu, nenásilnou moc, kterou se hájí a prokazuje světu svou dobrodějnou vůli - samozřejmě ne vždycky a také ne nevyhnutelně nebo automaticky (neboť jednotlivci, a tím spíše organizace se mohou neproniknutelně ozbrojit proti Božskému vlivu, přece však v podivuhodně velkém počtu případů.) Nebe ozbrojuje soucitem ty, které chce zachrániti před zničením. Lao Tse. "Oklamal mě, natloukl mě, zbil mě, okradl mě" - v těch, kdo přechovávají takové myšlenky, nemá hněv konce. "Oklamal mě, natloukl mě, zbil mě, okradl mě" - v těch, kdo lpějí na takových myšlenkách, nikdy hněv neuhasne. Vždyť hněvu se nikdy nezbavíme hněvem - to je staré (přísloví) pravidlo. Dhammapada. Naše současná zařízení v oblasti hospodářské, sociální a mezinárodní jsou založena ve velké míře na organizované bezcitnosti. Začínáme s tím, že postupujeme nemilosrdně proti přírodě. Místo, abychom se pokoušeli, abychom s Taem nebo s Logosem spolupracovali na vývoji neoduševnělých a podlidských stupňů, snažíme se, abychom tyto stupně ovládli a vykořisťovali. Mrháme poklady země, pustošíme jejich povrch a lesy, vyléváme neřád do řek a vypouštíme jedovaté páry do vzduchu. Od bezcitnosti vůči přírodě přecházíme dále k bezcitnosti vůči umění. Tato bezcitnost je tak extrémní, že ničíme všechna základní a užitná umění a stavíme na jejich místo různé strojní způsoby masové produkce. A přirozeně tato bezcitnost vůči umění jest také bezcitností vůči lidským bytostem, které musí vykonávati práce, vnucené jim bezpečností provozu a "milostiplnými" náhražkami umění a nekonečnou papírovou válkou masové produkce a masové distribuce. S masovou výrobou a masovým rozdělováním jde ruku v ruce masové financování. Toto trio představuje spiknutí, jehož účelem je, aby se vyvlastňoval stále větší počet malých držitelů půdy a vlastníků malých podniků. Tím se však zmenšuje celková svoboda mezi mnohými a zvětšuje se moc menšiny, která provádí nucenou kontrolu nad životem spoluobčanů. Tato třída, násilím vládnoucích jednotlivců pozůstává ze soukromých kapitalistů nebo z vládních úředníků nebo z obou typů bonzů vzájemně spolupracujících. Podstatně bezcitná povaha kontroly zůstává samozřejmě pořád stejná, ať už se bonzové jmenují správními rady nebo vládními úředníky. Jediný rozdíl mezi oběma druhy oligarchických vládců je ten, že první čerpají svou moc spíše ze svého bohatství než ze svého postavení uvnitř konvenčně uctívané hierarchie, druzí naproti tomu spíše ze svého postavení než z bohatství. Na tomto základu bezcitných vztahů jsou postaveny jiné, které jsou v každé společnosti různé, vždy podle místních okolností a zvyklostí. Zde několik příkladů: Opovržení a vykořisťování barevných menšin, které žijí mezi většinou bílých, a barevných menšin, jež jsou ovládány bílými imperialisty; nenávist vůči židům, katolíkům, svobodným zednářům nebo vůči kterékoliv jiné menšině, jejíž řeč, zvyklosti, vzezření nebo náboženství se liší náhodou od místní většiny. Korunu této celé stavby bezcitnosti tvoří organizovaná bezcitnost vztahů mezi jednotlivými státy. Ta se vyznačuje axiomatickou (32) domněnkou, že je správné a slušné, když se nacionální útvary chovají jako zloději a vrahové, ozbrojí se po zuby a číhají na první nejlepší příležitost, aby kradly a zabíjely. (Dějiny Střední Ameriky dokazují, jak axiomatická je tato domněnka o podstatě národa. Dokud zcela libovolně ohraničená území Střední Ameriky byla provinciemi španělské koloniální říše, panoval mezi obyvatelstvem mír. Ale začátkem devatenáctého století odtrhla se různá správní území od "mateřské země" a rozhodla se, že se stanou národy podle evropského vzoru. Výsledek: Ihned se mezi sebou dostala do války. Proč? Protože suverenní nacionální stát je svou podstatou organizace, která má právo a povinnost, donutit své členy, aby v co největším měřítku kradli a zabíjeli.) "Neuveď nás v pokušení" musí být vůdčí myšlenkou každého společenského zařízení. Pokušení, jichž je nutno se vyvarovati a které nutno vyloučit pomocí vhodných hospodářských a politických opatření, jsou pokušení, která se staví proti milosrdenství a nesobecké lásce k Bohu. Především přispěje rozšíření a všeobecné přijetí jakékoliv formy věčné filosofie již k tomu, aby byli lidé uchránění před modloslužebnickým uctíváním časných věcí - před uctíváním církve, státu, revolučního sjezdu, humanistického sebezbožnění, což všechno stojí podstatně a nutně proti milosrdenství (lásce). Potom přichází v úvahu decentralizace, široce rozvětvené vlastnictví půdy a výrobních prostředků v malém měřítku, podvázání monopolitických tendencí se strany státu nebo hospodářství, rozdělení hospodářské a politické moci, (jak lord Acton neúnavně zdůrazňoval, to že je jediná záruka občanské svobody uvnitř právního řádu). Tato společenská převrstvení by hodně přispěla k tomu, aby uchránila ctižádostivé jednotlivce, organizace a vlády před pokušením chovati se tyransky. Naproti tomu družstva, demokraticky řízené svazy zaměstnanců a městská shromáždění by osvobodila masy od pokušení, aby jejich příliš decentralizovaný individualismus nenabyl příliš hrubé zabarvení. Avšak je přirozené, že žádná z těchto žádoucích reforem nemůže být zavedena, dokud se považuje za správné a slušné, aby se suverenní státy připravovaly na vedení mezinárodních válek. Vždyť moderní válka může být vedena jen těmi zeměmi, které mají přebujelou výrobu zboží; těmi zeměmi, v nichž hospodářská moc je buď v rukou státu nebo v rukou několika málo monopolistických společností, které lze snadno zdanit a v případě potřeby dokonce přechodně znárodnit; těmi zeměmi, kde masy pracujících nemají majetku a jsou vykořeněny, snadno se dají přemístit z místa na místo a jsou ve značné míře ovládány tovární disciplinou. Každá decentralizovaná společnost svobodných vlastníků, nežijících pod násilím, se správně vyvažovaným hospodářstvím musí být vydána na pospas, v takovém válečnickém světě jako je náš, už napřed společnosti, jejichž výroba je ve vysoké míře mechanizována a centralizována a jejíž členové nemají vlastnictví, a proto mohou být snadno ujařmeni a jejíž hospodářství je předimenzováno. To je důvod, proč jediná snaha takových hospodářsky nevyvinutých zemí, jako je Mexiko a Čína směřuje k tomu, aby se staly tím, čím je Německo, Anglie a USA. Dokud existuje organizovaná bezcitnost války a přípravy na válku, nemůže nastat ve větším měřítku nějaké zmírnění organizované bezcitnosti v našich hospodářských a politických vztazích. Válka a příprava na válku jsou neustálými pokušeními, aby se současné, špatné, Boha neznající zařízení společnosti stala ještě horšími, a to takovou měrou, v jaké je technika výkonnější. 18. 3. 1956