A.Huxley-Věčná filozofie III. kapitola Osobnost, svatost, Božské vtělení
V angličtině slova latinského původu nabývají lehce příchuť intelektuální, morální a estetické ryzosti - co se zpravidla nestává při jejich anglosaských ekvivalentech. Materiál znamená totéž co motherly (mateřský), intoxicated totéž co drunk (opilý) - ale jaké jsou to důležité rozlišovací jemnosti! A když Shakespeare potřeboval jméno pro veselou osobu, jehož volba padla na sira Roby Belcha a nikoliv na Cavaliera Tobias Eructation (belch = krknutí, říhnutí). Slovo personality (osobnost) je latinského původu a genealogie jest nejvýše vznešená. Pro nějakou zvláštní náladovost filologie se téměř nepoužívá odpovídajícího anglosaského slova selfness. Kdyby se používalo - tak často jako belch místo aruktacion, - mohli by lidé přikládati tolik uctivé důstojnosti tomuto stavu, jako před nedávnem učinili jistí anglicky mluvící filosofové, moralisté a theologové? "Osobnost", jak nám stále chtějí namluviti, jest prý nejvyšší nám známá forma skutečnosti. Ale jistě bychom si takové tvrzení dvakrát rozmysleli, dříve než bychom vyslovili nebo přejali za správné, kdyby se místo "personality " (osobnosti) užívalo germánského synonyma s kmenem self (já). "Já", ačkoliv znamená přesně totéž, nemá onen vznešený zvuk "personality" (osobnosti). Naopak do jeho hlavního významu je vložen pazvuk, podobný hlasu prasklého zvonu. Jak všichni zastánci věčné filosofie stále vyzdvihovali, jest oddělenost lidského vědomí a jeho stálé zdůrazňování, že člověk je zvláštní já, poslední a nejvážnější překážkou na cestě k spojivému poznání Boha. Býti já je dědičným hříchem, býti prost já v citech, vůli a rozumu, to jest nejvyšší a nejobsáhlejší ctností. Právě vzpomínky na tyto výroky dává slovu "já" nedobrý smysl. Příliš dobrý smysl slova "personality" (osobnost) pochází částečně z jeho slavností latinskosti a pak též z reminiscencí na Trojici, jež byly vysloveny. Ale osoby Trojice nemají nic společného s osobami z masa a krve naší denní zkušenosti - nic kromě oné imanentní Božské jiskry, s níž se máme ztotožnit, kterou však mnozí raději zanedbávají, všímajíce si jen odděleného já. Že toto Boha zastírající a protiduchovní já dostalo stejné jméno, jakého používáme pro Boha, který je Duch, představuje, mírně řečeno, neštěstí. Jako všechny takové omyly nastal tento pravděpodobně chtěně a účelově - přirozeně ale nějakým nejasným a podvědomým způsobem. Milujeme své já. Snažíme se tuto lásku ospravedlnit. Proto dáváme svému já totéž jméno, jako theologové Otci, Synu a Duchu svatému. "Ale nyní se mne ptáš, jak může zničiti toto nahé poznání a cítění svého vlastního já. Vždyť si možná myslíš, že kdyby bylo zničeno, byly by zničeny též všechny ostatní překážky. A myslíš-li tak, myslíš vskutku správně. Ale na to odpovím a pravím, že bez plné a zvláštní, Bohem zcela svobodně udělené milosti a bez plné jí v tobě odpovídající schopnosti nemůže být vůbec zničeno nahé poznání a cítění tvého já. A tato schopnost není nic jiného, než silný a hluboce duchovní smutek...Všichni lidé mají důvod ke smutku. Ale zvlášť pociťuje tento důvod ke smutku, kdo poznává a cítí, že jest. Ve srovnáním s tímto smutkem je každý jiný pouhou hrou vedle skutečnosti. Neboť ten smí být skutečně smutný, kdo poznává a cítí, nejen čím je, ale čím jest. A kdo tento smutek nikdy nepocítil, teprve ho čeká skutečný zármutek. Vždyť ten ještě nikdy nebyl dokonale smuten. Tento smutek jednou pocítěný, očišťuje duši nejen od hříchu, nýbrž také od bolesti, kterou si vysloužila hříchem, a činí ji schopnou získati onu radost, která osvobozuje člověka od všeho poznávání a cítí jeho já. Tento smutek, je-li správně pociťován je pln svaté touhy. Jinak by jej člověk v tomto životě nikdy nemohl snést a vydržet. Kdyby duše nezískala svým správným jednáním přemíru útěchy, nemohla by snésti smutek, který pociťuje z poznání a cítění svého já. Kdykoliv by člověk mohl míti pravé poznání a cítění svého Boha v čistotě své duše (pokud je to na zemi možné) a pak cítí, že je to nemožné, téměř šílí zármutkem. Vždycky shledává, že jeho poznání a cítění je jistým způsobem zaujato a naplněno odporným a páchnoucím bahnem jeho já. To musí být stále nenáviděno a pohrdáno, má-li se člověk Boží státi dokonalejším, od Boha přímo poučovaným učedníkem o cestě dokonalosti. Tento smutek a tuto touhu musí mít každá duše a musí ji v sobě pociťovati (buď vylíčeným, nebo jiným způsobem), neboť Bůh ráčí poučovati své duchovní učedníky podle své dobré vůle a podle stupně jí odpovídajících tělesných a duševních schopností, dříve než se mohou spojiti s Bohem v dokonalém milosrdenství - čehož lze na světě dosáhnouti, pokud se to člověku udělí." - Oblak nevědění - (39) O jaké "páchnoucí bahno našeho já nebo osobnosti" jde, když jeho existence tak vášnivě litujeme a které musíme dokonale umrtviti, dříve než můžeme dospěti k "pravému poznání Boha v čistotě duše?" Nejběžnější a nejnezávaznější domněnku v tom vyslovil Hume. "Člověk, praví, "není nic než uzlík nebo sbírka nejrůznějších vjemů, jež za sebou následují s nepochopitelnou rychlostí a jsou v neustálém pohybu." (40) Téměř tutéž odpověď dávají Buddhisté. Jejich učení o Anatta popírá existenci trvalé duše za tokem zážitků a různých psychologických skandhas (odpovídajících Humovu uzlíčku), které dohromady tvoří trvalejší prvky osobnosti. Hume a Buddhisté podávají dosti realistický popis jednajícího já, ale zapomínají vysvětliti, jak a nebo proč se ty uzlíky staly vůbec uzlíky. Skládají se jejich součásti, jejich zážitkové atomy samy od sebe? Jestliže ano, jak proč a uvnitř kterého neprostorového vesmíru se to stalo? Formulovati věrohodnou odpověď na tyto otázky na podkladě nauky o Anatta je tak těžké, že jsme nuceni se jí vzdáti ve prospěch představy, že za zmíněným tokem a uvnitř uzlíku je jakýsi druh stálé duše, která organizuje zkušenost a používá této zkušenosti, aby se sama stala zvláštní jedinečnou osobností. To je názor orthodoxního hinduismu, jemuž se budhistitické myšlení odcizilo, ale nejen jemu, ale téměř celému evropskému myšlení, počínajíc předchůdci Aristotelovými a končíc současností. Avšak zatímco většina současných myslitelů se snaží vysvětlit lidskou přirozenost jako dualismus psychy a těla, jež se vzájemně ovlivňují, nebo jako nevyhnutelný celek těchto dvou prvků uvnitř zvláštních, vtělených individiuí, tvrdí všichni zastánci věčné filozofie tím nebo oním způsobem, že člověk je určitý druh trojice, pozůstávající z těla, psychy a duše. Já, neboli osobnost je výslednicí obou prvních prvků. Třetí prvek (ono quidquid increatum et increabile (41), jak to nazval Eckhart, jest příbuzné nebo dokonce totožné s Božským prazákladem všeho jsoucna. Člověkův konečný cíl, jeho smysl života je, aby miloval imanentní a transcendentní Božství a je poznal a s ním se spojil. A toto ztotožnění já s duchovním Ne-já lze dosáhnouti jen tak, že člověk je vůči tomuto já "mrtev" a žije v duši. Co by mohlo začít popírati já, kdyby v člověku nebylo něco, co není tímto já? William Law. Co je člověk? Anděl, zvíře, prázdnota, svět, nic obklopené Bohem, jemuž Bůh schází nebo je schopno Boha a Bohem naplněno, přeje-li si to. Bérulle (42) Oddělený život tvora jest, na rozdíl od života spojeného s Bohem, pouze různými vášněmi, hladem a bídou postižený život, a je nemožné, aby byl něčím jiným. Bůh sám nedokáže přivésti tvora k tomu, aby v sobě nebo ve své přirozenosti byl něčím jiným než stavem prázdnoty. Nejvyšší život, který je přirozený a přiměřený tvoru, nemůže dospěti výše než k tomu. Může to býti jen skromná schopnost k dobru, avšak není možné, aby to byl dobrý a šťastný život, pokud to není život v Bohu, který přebývá v tvoru a v jednotě s ním. A to je dvojnásobný život, který musí být nutně v každém dobrém a dokonalém šťastném tvoru. William Law. Písmo učí o lidech, že je vnější člověk a kromě něho vnitřní člověk. K zevnímu člověku náleží ony věci, které sice závisí na duši, avšak jsou spojeny s masem a smíchány, a též spolupůsobící funkce různých údů, jak oka a ucha, ruky a podobné. To všechno jmenuje Písmo starým člověkem, pozemským, zevním člověkem, nepřítelem, sluhou. V nás však je jiný, vnitřní člověk. Toho nazývá Písmo novým člověkem, nebeským člověkem, mladíkem, přítelem, vznešeným. Eckhart (43) Símě Boží je v nás. Je-li rolník rozumný a pracovitý, semeno vzklíčí a vzroste k Bohu, jehož semenem on je. Následkem toho plody jeho jsou Božské povahy. Semeno hrušky vyroste do hrušky, semeno ořechu v ořech a semeno Boží do Boha. Eckhart (44) Vůle je svobodná a je na nás, zda své já považujeme buď za výlučně nezávislé na imanentní Božské jiskře a na transcendentním Božství a jeho zájmech nebo zda je ztotožňujeme se zájmy Božími v nás a kolem nás nebo konečně zda se někdy a v určitém ohledu s duchovním já ztotožňujeme a jindy ne. V prvním případě jsme zpropadeně pasivní nebo ďábelsky činní, v druhém jsme světci, ve třetím jsme průměrnými občany, kteří jsou příliš theocentričtí a zcela ztracení, a příliš egocentričtí, než aby byli schopni nabýt osvícení a úplného osvobození. Protože lidská touha nikdy nemůže být uspokojena jinak než spojivým poznáním Boha a protože duch-tělo je schopen ohromného množství zážitků, je na nás, zda se ztotožníme s téměř nekonečným počtem předmětů, s hýřivými radovánkami na příklad, nebo s opilstvím nebo se smyslností; s penězi, mocí, nebo slávou; se svou rodinou jako s nějakým majetkem nebo dokonce jako s promítnutím a s rozšířením svého já; se svými pohledávkami a dluhy, se svými koníčky a sbírkami; se svým uměleckým nebo vědeckým nadáním; s oblíbeným vědním oborem, s nějakým speciálním oborem; se svým povoláním, s politickými stranami, s církvemi; se svým utrpením nebo nemocemi; se svými vzpomínkami na úspěch nebo neúspěch, se svými nadějemi, obavami a plány do budoucnosti; nebo konečně s věčnou skutečností, v níž a skrze níž všechno to existuje. A záleží přirozeně též na nás, zdali se ztotožňujeme s více než jedním z těchto předmětů najednou, nebo s jedním po druhém. Odtud pochází zcela překvapující a nepravděpodobná spojení vlastností, jaké vykazuje komplexní osobnost. Tak může být člověk současně nejprohnanější mezi politiky a může sebe klamat vlastním tlachem, může si opatřit vášeň za kořalku a peníze, a může mít stejně vášnivě rád básně George Mereditha a nedospělé děvčátko a jeho matku, koňské závody a kriminální romány a stát o záchranu vlasti - to všechno doprovázeno plouživým strachem z čistého ohně, nenávisti proti Spinozovi a proti nejlepší pověsti ve vztahu k nedělní cestě do kostela. Někdo s určitým vrozeným psychologickým založením je v pokušení, aby se ztotožnil s něčím zcela jiným. Avšak těmto pokušením nemusíme podlehnouti, pokud má člověk dosti vůle. Můžeme jim odolati, a to se také stává. Lidé mohou odmítnouti, aby se ztotožnili s tím, co se jim zdá být příliš lehké a přirozené, a podle toho se zařídí. Mohou se státi lepšími a zcela jinými než jejich já, a také tak jednají. V tomto ohledu je nejvýš důležitý následující krátký článek o tom "jak se lidé chovají v rozhodném okamžiku" (článek vyšel nedávno v jednom čísle Harper a Magazine). Mladý psychiatr, který se jako lékařský pozorovatel zúčastnil pěti bojových nasazení osmé americké vzdušné flotily v Anglii, vypravuje, že v dobách velké námahy a nebezpečí, lidé podle jeho zkušeností, reagují úplně jednotně, i když za normálních okolností se projevují jako velmi různé osobnosti. Byl přítomen jednomu nasazení, během něhož letadlo B-17 a jeho posádka byli tak silně zasaženi, že se jejich záchrana zdála být nemožná. Lékař už měl prostudován normální osobní projev posádky a shledal, že ti lidé představují mnoho lidských typů. O jejich chování v rozhodujícím okamžiku praví toto: "Podobnost jejich reakce byla hodná povšimnutí. Během urputného boje a v naléhavých případech nouze, které se udály během něho, mluvili všichni klidně přesně do palubního telefonu a jednali rozhodně. Střelec na zádi, pravý střelec přední paluby a navigátor byli těžce ranění na počátku boje, avšak všichni tři plnili své úkoly dále, a to účinně a bez přestání. Hlavní tíže práce připadala pilotovi, mechanikovi a bočním střelcům. Všichni pracovali rychle, výkonně bez zbytečných pohybů. Tíha rozhodnutí během boje, ale zvlášť po něm, spočívala hlavně na pilotovi a vrhačích bomb. Rozhodnutí byla učiněna pečlivě a rychle, nikým nebyla potírána a ukázalo se, že jsou výborná. Zatím, co se každou minutu očekávala katastrofa, byly jasně stanoveny alternativní plány. Jediným jejich smyslem byla jistota celého mužstva. Všichni teď byli klidní, nenápadně bdělí a na všechno připravení. Ani chvíli se neprojevilo mezi nimi ochromení, panika, nejasné myšlení, chybné nebo zmatené usuzování a sobectví." "Nebylo by bývalo možné vyčíst z jejich chování, který z nich je náladový nebo plachý, který klidný a introvertní. Všichni se zdáli býti klidnými, přesně myslícími a rychle jednajícími." "Takové jednání je typické pro mužstvo, jemuž je dobře znám strach, a proto, aniž by se jím dalo rušit může využít jeho průvodních fysiologických projevů, je dobře trénováno, a proto umí své činy dokonale ovládat a každý z jeho členů má onu nadosobní důvěru, která je znakem každého jednotného mužstva." Vidíme tedy, že v rozhodujícím okamžiku každý z těchto mladých lidí zapomněl na svou zvláštní osobnost, vytvořenou jejich původem, dojmy z mládí a prostředím. Jeden odolal normálně neodolatelnému pokušení, aby se ztotožnil se svou náladou, jiný odolal pokušení, aby se ztotožnil se svým sněním za bdění atd. Chovali se všichni stejně, dokonale podivuhodným způsobem. Bylo to jako by je krize nebo příprava na krizi vytrhla z odlišných osobností a pozdvihla je na tutéž vyšší úroveň. Někdy stačí jedna krize bez přípravné discipliny, aby člověka přiměla k tomu, aby zapomněl na své obyčejné já a na určitý čas se stal něčím zcela jiným. V průběhu katastrofy stávají se lidé, kteří na to nejméně vypadají, přechodně hrdiny, mučedníky, pracovníky nesobecky pracujícími pro užitek bližního. Velmi často i blízkost smrti má podobné účinky. Samuel Johnson se např. choval určitým způsobem po celý život, ale pak během poslední nemoci úplně jinak. Fascinující komplexní osobnost, která udivovala šest generací Bosweliánů - učený klacek a hýřil, dobrosrdečný trapič, pověrčivý intelektuál, přesvědčený křesťan, který byl fetišistou, statečný muž, který se bál smrti, stal se, když opravdu umíral, prostým, klidným a Bohu odevzdaným člověkem. Může se to zdát protismyslným, ale pro mnohé lidi je značně lehčí, když se v období krize chovají méně sobecky, než v dobách, kdy život běží v obvyklých kolejích. Když všechno jde dobře, není tu nic, co by nás nutilo, abychom zapomněli na své drahocenné já, nic (kromě naší touhy po sebetrýznění a po poznání Boha), co by našeho ducha odvrátilo od rozptylování, při němž provádíme libovolná ztotožnění. Můžeme zcela svobodně do sytosti hýřiti ve své osobnosti. Z toho důvodu zdůrazňují všichni mistři duchovního života tak silně význam maličkostí. Bůh vyžaduje od nás, abychom plnili sebenevýznamnější maličkost, kterou nám uložil, dříve než bychom se hnali za sebepalčivější touhou po věcech, k nimž nejsme povoláni. Sv. František Saleský (45) Není nikdo na světě, kdo by láskyplným plněním neokázalých a běžných povinností bez potíží nedospěl k nejvyšší dokonalosti. Jean Pierre de Caussade (46) Někteří lidé měří cenu dobrých skutků podle přirozených vlastností nebo podle obtížnosti a dávají přednost tomu, co je výjimečné a výtečné. Takoví lidé zapomínají, že křesťanské ctnosti, které jsou vnuknuté Bohem nedají se posuzovat podle přirozenosti, ale podle milosti. Hodnota a těžkost dobrého skutku jistě ovlivňují to, co v odborné řeči se nazývá nahodilou cenou, ale její podstatná hodnota spočívá jen v lásce. Jean Pierre Camus (cituje sv. Františka Saleského) Ten je světcem, kdo ví, že každý okamžik našeho života pozemského je okamžikem krize. Neboť každým okamžikem jsme vybízeni, abychom učinili rozhodnutí ze všech nejdůležitější - abychom volili mezi cestou, která vede ke smrti a k duchovní temnotě a mezi cestou, která vede k životu a ke světlu, mezi vysloveně časnými zájmy a věčným řádem, mezi osobní vůlí nebo nějakým promítnutím naší osobnosti s Božskou vůlí. Aby se připravil na těžkosti svého života, podrobuje se světec vhodné výchově, právě jako to činí voják. Avšak, zatím co cíle vojenského výcviku jsou omezené a velmi jednoduché, aby totiž člověk odvážně, klidně a účinně spolupracoval při zabíjení jiných lidí, se kterými nikdy nebyl v rozporu, jsou cíle duchovního výcviku daleko méně úzce specializovány. V první řadě je při něm cílem, aby lidé vyloučili všechny překážky mezi sebou a skutečností, jež zastírají Boha, a uvědomovali si nepřetržitě božský základ vlastní i všech ostatních lidí. V druhé řadě je prostředkem k prvnímu cíli, když nahlížíme na všechny okolnosti denního života, a dokonce i na ty nejpodřadnější, veskrze s láskou a s porozuměním, nikoliv obmyslně, chtivě, domýšlivě nebo se záměrnou nevědomostí. Protože duchovní cíle jsou neomezené, protože pro toho, kdo miluje Boha, každý okamžik je okamžikem krize, je duchovní výcvik nesrovnatelně těžší než výcvik vojenský. Je mnoho dobrých vojáků, naproti tomu málo svatých. Viděli jsme, že v kritických okamžicích vycvičen vojáci mají sklon k tomu, aby se zřekli vrozených a přijatých zvláštností, s nimiž se obvykle ztotožňují, a chovali se vlivem překonání já stejným, jednomyslným, lepším než osobitým způsobem. Co platí pro vojáky, platí i pro světce, ale s tím důležitým rozdílem - že duchovní výchova má za účel, aby učinila lidi nesobeckými v každé životní situaci, zatím co vojenská výchova činí lidi nesobeckými jen ve zcela zvláštních případech a jen vůči určitým kategoriím lidí. Nemůže tomu býti jinak, neboť všechno, čím jsme a co chceme a děláme, závisí konec konců na tom, jak si představujeme podstatu věcí. Filosofie, která racionalizuje mocenskou politiku a ospravedlňuje válku a vojenský výcvik, jest vždycky, (bez ohledu na to, jaké je oficiální náboženství politiků a válečných štváčů), nějaké fantastické nerealistické učení nacionálního, rasistického a ideologického modloslužebnictví, a toto učení obsahuje v sobě jako vedlejší průvodní zjevy představy nadřazeného národa a "nižších ras postavených mimo zákon." (47) Životopisy svatých svědčí jednoznačně, že duchovní výchova vede k transcendenci osobnosti, a to nikoliv jen za zvláštních bojových okolností, nýbrž za všech okolností a vůči všem tvorům, takže světec "miluje své nepřátele" nebo, je-li buddhistou, neuznává je ani za nepřátele, nýbrž jedná se všemi cítícími bytostmi, podlidskými i lidskými, se stejným soucitem. Ti, kdo pronikají až ke spojivému poznání Boha, začínají svou životní dráhu z nejrůznějších východisek. Jeden je mužem, druhá ženou; jeden je rozený muž činu, druhý rozený mystik. Ani dva z nich nezdědili stejnou povahu a stejné fysické založení, a jejich život probíhá za zcela různých hmotných, mravních a intelektuálních podmínek. Nicméně se sobě podobají překvapujícím způsobem, pokud jsou to světci, pokud mají jednotící poznání, které je "činí dokonalé, jako je dokonalý jejich Otec nebeský". (48). Jejich jednání jsou stejnoměrně nesobecká a jsou vždycky rozvážliví, takže vždycky vědí, kým jsou a jaký je jejich pravý vztah k vesmíru a k jejich duchovnímu prazákladu. Dokonce o prostém průměrném člověku je možno říci, že jeho jméno je Legie (49), a co potom o zvlášť komplexních osobnostech, které se ztotožňují s nesmírným množstvím nálad, choutek a mínění. Svatí naproti tomu nejsou ani svárliví, ani náladoví, nýbrž jednoduší, prostí, do hloubky se nořící lidé, bez ohledu na to, jak velké jsou jejich intelektuální schopnosti. Množství pluku učinilo místo cílevědomosti - avšak ne zlé, ctižádostivé cílevědomosti nebo hrabivosti nebo mocenským a slavomanským choutkám, ani ovšem jemnějším, ale přece jen zcela lidským ctižádostem v umění, v učenosti a v samoúčelné vědě, nýbrž nejvyšší, nadlidské cílevědomosti, která tvoří nejvlastnější základ oněch duší, které jdou za poznáním věčné skutečnosti. V jednom z Písem Pali nacházíme hluboce významnou anekdotu o Brahmánu Dronovi (Drona), který se ptal Osvíceného, sedícího pod stromem: "Jsi deva?" A vznešený odpověděl: "Nejsem." "Jsi gandharva?" "Nejsem." Jsi jakša?" "Nejsem." Když se jej Brahman ptal, kým vlastně je, odpověděl Osvícený: "Zničil jsem už úplně ony špatné vlivy a choutky, jejich nezničení ze mne dělalo dévu, gandharvu, jakšu (tři typy nadpřirozených bytostí) nebo člověka. Viz proto, že jsem Buddha." Je třeba, abychom tu tak mimochodem řekli, že jen cílevědomí jsou opravdu schopni toho, aby uctívali jediného Boha. Monotheismus mohou považovat za správný i ty osoby, jejichž jméno je Legion. Avšak jde-li o to, aby se přešlo z teorie do praxe, od diskurzivního vědění o jediném Bohu k bezprostřednímu vnímání jednoho Boha, pak bez prostoty srdce není monotheismus. Velikost poznání poznávajícího je dána mírou jeho podstaty. Je-li poznávající polypsychický, zůstává pro něho polytheistický i vesmír, který vnímá bezprostřední zkušeností. Buddha se zdráhal něco říci o poslední Božské skutečnosti. Chtěl mluvit jen o nirváně, jak nazýval zážitek, který je udělován dokonale nesobeckým a cílevědomým. Tentýž zážitek jiní nazývali spojení s Brahmanem, s Al Hawy, s imanentním a s transcendentním Božstvím. V této věci se postavil Buddha na stanovisko přísně praktické a mluvil jen o duchovním zážitku, nikoliv o metafysické jednotě, kterou theologové všech náboženství také pozdějšího buddhismu považují za objekt a (protože v mystickém soustředění poznávající, poznávaný a poznání jsou jedno) zároveň za subjekt a substanci onoho zážitku. Jestliže člověku chybí úsudek (schopnost rozeznávací), bloudí jeho vůle všemi směry za bezpočetnými cíli. Ti, kdo nemají úsudek, mohou rozebírati slabiky svatých Písem, avšak popírají ve skutečnosti jejich vnitřní pravdu. Jsou plni světských tužeb a hladoví po nebeských odměnách. Učí složitým obřadům, které mají jejich zastáncům přinést radost a moc. Ve skutečnosti však nerozumí ničemu jinému než zákonu karmy, který člověka připoutává k znovuvtělování. Ti, jímž úsudek byl vzat takovými tlachy, velmi lpí na radostech a moci. A tak nejsou schopni, aby vyvinuli ono cílevědomé zahuštění vůle, které lidi přivádí k ponoření do Boha. Bhagavadgíta (5O) Mezi kultivovanými a duchovně čilými lidmi je dnes životopis svatého velmi neoblíbeným literárním žánrem. Kultivovaní a duchovně čilí mají neuhasitelnou touhu po novém rozličném a rozptylujícím. Ale svatí, ať je jejich nadání sebedojímavější a ať je jejich povolání jakékoliv, zabývají se neustále jedním předmětem - duchovní skutečností a prostředky, jimiž oni a jejich bližní mohou dospěti k spojivému poznání oné skutečnosti. A co se týče jejich skutků - jsou tak nudně jednotné jako jejich myšlenky, neboť za všech okolností jsou nesobečtí, trpěliví a neúnavně milosrdní. Není divu, že nečtou životopisy takových mužů a žen. Na jednoho vzdělaného člověka, který něco ví o Williamu Lawovi, připadá dvě stě až tři sta, kdo četli Boswellův životopis mladšího současníka Lawova (51). Proč? Protože si Johnson až do své smrti popřál přepych v nejvyšší míře poutavé, mnohostranné osobnosti, zatímco Law vzdor svému vynikajícímu nadání byl téměř absurdním způsobem prostým a prostoduchým. Legie raději čte o Legii. Z toho důvodu bychom v celém repertoáru eposů, dramat a románů sotva našli jediné líčení opravdového, theocentrického světce. Ó, příteli, doufej v Něho, dokud žiješ, poznej Ho dokud žiješ, porozuměj Mu, dokud žiješ; neboť v životě tkví spása. Nebudou-li tvá pouta zlomena během života, jakou naději ke spáse ti poskytne smrt? Když je nalezen teď, bude nalezen i potom; ne-li, jdeme jen, abychom přebývali v městě smrti. Kabir Tento útvar ve formě slunce (popis se týká titulního obrazu k prvnímu vydání The Rule of Perfection (52)) představuje Božskou vůli. Postavy zde ve slunci představují duše, které žijí podle vůle Boží. Postavy jsou seskupeny do tří soustředných kruhů, které ukazují tři stupně této Boží vůle. První vnější stupeň obsahuje duše činného života; druhý duše nazíravého života; třetí duše nade vše vznešeného života. Okolo prvního kruhu jsou mnohé nástroje, kleště a kladiva, jako symboly činného života. Okolo druhého kruhu jsme nepřistavili nic, abychom dali najevo, že onen způsob nazíravého života musí se držeti vedení Boží vůle bez jiných přemítání a praktik. Nástroje jsou na zemi a ve stínu, neboť vnější díla sama o sobě jsou plna temna. Těchto nástrojů se však dotýká sluneční paprsek, abychom ukázali, že díla mohou býti ozařována a objasňována vůlí Boží. Světlo Boží svítí jen málo na postavy prvního kruhu; daleko více na ty v druhém kruhu; zatímco ony v třetím a nejvnitřnějším kruhu září. Tahy v obličejích postav v prvním stupni jsou nejzřetelnější, ve druhém méně zřetelné a ve třetím stupni nejsou téměř patrny. To znamená, že duše prvního stupně mnoho lpí na sobě, duše druhého stupně méně na sobě a více na Bohu, ony třetího stupně téměř nelnou k sobě a zcela k Bohu, jsou rozpuštěny v podstatné vůli Boží. Všechny postavy mají oči obráceny k Boží vůli. Benedikt z Canfieldu. Dík svému ponoření do Boha a právě proto, že svou osobnost neztotožnil s vrozenými a přijatými prvky, může světec vykonávati dokonale nenásilný a proto úplně dobrodějný vliv na jednotlivce a dokonce na celé společnosti lidí. Nebo, abychom se přesněji vyjádřili, Božská skutečnost jej může použít jako zprostředkovatele milosti a moci, protože se osvobodil od svého já. "Nežiji už já, ale živ je ve mně Kristus." - věčné Slovo. Jestliže toto platí o svatém, musí to tím spíše platit o avataru neboli o Božském vtělení. Jestliže svatý Pavel, jakožto světec, byl "ne já", zajisté i Kristus byl "ne já". Je tedy nesmysl mluvit o uctívání "osobnosti Ježíšovy", jak činí mnozí liberální duchovní. Ježíš by byl nikdy neměl ten vliv, který skutečně měl, a nikoho by to nenapadlo, aby ho považoval za Boží vtělení a ztotožňoval jej s Logosem, kdyby se byl spokojil s osobností, jakou máme my všichni. Že byl považován za Krista, to se dá připsat skutečnosti, že dlel nad svým já a stal se tělesným a duchovním mostem, po němž proudil do světa nadosobní, nadpřirozený život. Duše, které dosáhly spojivého poznání Boha, podle slov Beneta z Canfieldu "nelnou téměř k sobě, ale zcela k Bohu". Tento mizivý zbytek já zůstává, protože se v malé míře já ještě ztotožňuje s nějakou vrozenou psychologickou zvláštností, s nějakou přijatou zvyklostí myšlení nebo vnímání, s nějakou konvencí nebo s nějakým v jeho společnosti módním předsudkem. Ježíš byl téměř úplně pozdvižen do podstatné vůle Boží, mohl si však přesto zachovat prvky já. Do jakého stupně existuje ještě já ve spojení s nadosobním, Božským "ne-já", to lze jen těžko posouditi podle stávajících svědectví. Vykládal na příklad Ježíš svůj zážitek Božské skutečnosti a své spontánní uzávěry z onoho zážitku ve smyslu oněch fascinujících apokalyptických představ, které byly tehdy v židovských kruzích běžné? Někteří významní učenci tvrdili, že myšlenky o blížícím se konci světa tvoří jádro jeho učení. Jiní, právě tak učení, jsou spíše toho mínění, že tato myšlenka mu byla přisouzena autory synoptických evangelií, a že Ježíš sám svůj zážitek a theologické myšlení neztotožňoval s lidskými názory svého okolí. Která strana má pravdu? Kdož ví? V této věci, jako v tolika jiných, nedovolují nám existující svědectví, abychom si vytvořili jistou a jednoznačnou odpověď. (53) Z toho všeho stránka mravní je jasná. Počet a jakost dochovaných životopisných dokumentů je toho druhu, že nemáme možnost se dozvěděti, jak ve skutečnosti vypadal zbytek osobnosti Ježíšovy. Jestliže však evangelia nám velmi málo vypravují o já, jímž Ježíš byl, napravují tento nedostatek zase tím, že velmi mnoho říkají o duchovním "Ne-já", jehož zřejmá existence ve smrtelném člověku byla příčinou, že jeho učedníci jej nazývali Kristem a ztotožňovali jej s věčným Logosem. Životopis světce nebo avatara jest cenný jen potud, pokud objasňuje prostředky, jimiž v rámci odděleného lidského života bylo vypuzeno já, aby učinilo místo Božskému "Ne-já". Autoři synoptických evangelií nechtěli napsat takový životopis. Žádná kritika textu, žádná duchaplná domněnka jej nemůže vyčarovat. Během posledního sta let byla vynaložena přemíra energie k pokusům, aby se z podkladů vytěžilo více, než kolik je v nich obsaženo. Jakkoliv politováníhodný je nezájem synoptiků o životopis, a přestože lze vznášeti námitky proti theologii svatého Pavla a Jana, nemůže být pochyb o tom, že jejich instinkt byl v podstatě zdravý. Každý psal svým způsobem o věčném Kristovu "Ne-já", spíše než o jeho historickém já. Každý zdůrazňoval svým způsobem onu chvíli, na níž, protože je nadpřirozená, se mohou podílet všichni lidé. (Podstata já je tak uspořádána, že jedna osoba nemůže být částí jiné osoby. Jedno já může něco obsahovat nebo tím být naplněno, co je více či méně než já, nemůže však nikdy obsahovati já nebo jím být obsáhnuto). Učení, že Bůh v lidské podobě se stal tělem, objevuje se ve většině historických líčení věčné filosofie - hinduismu, v mahajanském buddhismu, v křesťanském náboženství a mohamedánském sufismu, a tohoto Boha proroci staví na roveň Logosu. Když zbožnost upadá a nespravedlnost vzrůstá, tehdy se zrozuji. Vracím se v každém věku, abych osvobodil dobré, abych zahladil hříchy hříšníků a upevnil spravedlnost. Kdo pozná podstatu mé úlohy a mého Božského zrození, nezrodí se znovu, až opustí své tělo. Přijde ke mně, Ardžuno. Osvobozeni od strachu, vášně a hněvu, naplněni mnou hledajíce u mně záštitu, mnohé bytosti, vytříbené ohněm poznání najdou ve mně svou vlast. Bhagavadgita (54) Pak promluvil Osvícený a řekl: "Věz, Vasetho, že čas od času Tathagata je přiveden na svět, dokonale osvícený, blažený a úctyhodný, bohatý na moudrost a dobro, šťastný v poznání světů, nepřekonatelný ve vedení hříšného lidstva, učitel Bohů i lidí, blahoslavený Buddha. Rozumí celému vesmíru, jako by jej měl před svým zrakem. Hlásá jak slova, tak ducha pravdy, která je lahodná ve svém původu, lahodná v pokroku, lahodná v dokonalosti. Hlásá vyšší život v celé jeho čistotě a dokonalosti. Tevigga Sutta. Krišna je vtělením Brahmána, Gautama Buddha, kterého jmenují Dharmakajou, "takovostí", všeobsáhlým Duchem, duchovním prazákladem všeho jsoucna. Křesťanské učení o vtělení Božství liší se od indického učení a od učení Dálného východu potud, že tvrdí, že byl jen jeden avatar a více jich nemůže být. Co činíme, závisí dalekosáhle na tom, co si myslíme, když to co činíme je zlé, pak je tu dobrý empirický důvod k tomu, že naše myšlení, týkající se hmotné, duchové nebo duchovní skutečnosti, je nedostačující. Protože křesťané věří, že může být jen jeden avatar, jsou dějiny křesťanství více znetvořeny krvavými křížovými taženími, intekonfesionálními válkami, pronásledováními, a imperialistickými přemlouváními jinověrců, než dějiny hinduismu nebo buddhismu. Nesmyslné a modlářské nauky, které hlásaly téměř Božskou povahu suverénních států a jejich vládců, způsobili více u orientálních jak u západních národů nesčetné politické války. Protože však orientální národové nevěřili na výlučné zjevené v jediném časovém období nebo na téměř Božskou povahu církevní organizace, mohli se do značné míry vyvarovat masových vražd ve jménu náboženství, které se vyskytovaly v křesťanstvu v hrozivém množství. Zatím, co úroveň veřejné mravnosti na Západě byla nižší než na Východě, mimořádná svatost a běžná soukromá mravnost, soudíc podle existujícího důkazného materiálu, nebyla příslušným způsobem vyšší. Jestliže máme strom skutečně poznávati po ovoci (55), pak se nám jeví odklon křesťanstva od normy věčné filosofie z filosofického hlediska jako zcela neospravedlnitelný. Logos neopouští věčnost do času z jiného důvodu, než aby bytostem, jejichž hmotný tvar přijímá, dopomohl k tomu, aby opustily čas a odebraly se do věčnosti. Že je objevení avatara na historickém jevišti mimořádně důležité, to se vysvětluje tím, že jeho učení lidským bytostem ukazuje cestu k překonání historických přehrad, a pokud představuje zdroj milosti a Božské moci, je avatar sám touto cestou. Autor čtvrtého evangelia tvrdí, že Slovo se stalo tělem. Ale na jiném místě dodává, že tělo nic neprospívá - nic samo o sobě, přirozeně, ale velmi mnoho jako prostředek ke spojení s imanentním a transcendentálním Duchem. V této spojitosti je zajímavé sledovati vývoj buddhismu. "Ve formě náboženských nebo mystických slovních obrazů," píše R. E. Johnston v díle Buddhist China, "vyjadřuje mahajan universálnost, zatímco hinajana se nemůže osvoboditi od vlády historických skutečností." Ve slovech uznávaného orientalisty Anandy K. Coomaraswamiho" se varuje mahajanský věřící. - právě jako varován je ve vajšnavistických svatých písmech uctivatel Krišnův, že Krišnova není historie, nýbrž v lidském srdci věčně se rozvíjející pochodeň, - že historické skutečnosti nemají náboženského významu," (leda tehdy, že bychom rádi dodali, když ukazují na prostředky, nebo jsou samy prostředky, - vzdálenými, blízkými, politickými nebo duchovními prostředky, - pomocí nichž lidé mohou dospěti k osvobození já od časového řádu.). Na Západě učinili něco mystikové, aby křesťanství částečně osvobodili z jeho neblahé závislosti na historické skutečnosti; (napřed bychom měli promluviti o těch různých směsích záznamů vrstevníků s pozdějšími uzávěry a fantasiemi, jež byly považovány za historické skutečnosti). Ze spisů Eckhartových, Tanlerových, Ruysbroeckových, Williama Lawa a kvekrů bylo by možno vyvodit duchovní a universalující křesťanství, jehož vyprávění se nevztahuje k historii, která se skutečně stala nebo, jak se někdo později domníval, která se měla stát, nýbrž "k pochodům věčně se rozvíjejícím v lidských srdcích." Bohužel vliv mystiků nebyl nikdy dosti velký, aby rozpoutal na Západě takovou pronikavou mahajanskou revoluci. Jim na vzdory zůstalo křesťanství náboženstvím, v němž čistá philosophia perennis byla více či méně zaplavena modlářským řešením časových událostí a věcí - to událostí a věcí, jež nebyly pouze prostředky, nýbrž posvěcenými ba božskými cíli. Ostatně zlepšování historie, které se provádělo během staletí bylo velmi neopatrné, takže se potom stalo mocnou zbraní v rukou protestantských a později racionalistických polemiků. Oč chytřejší by bylo přiznati dokonale známé skutečnosti, že lidé, když nadměrně zdůrazňovali přísnost Kristovu jako soudce, pocítili potřebu, Božské milosrdenství vtělili do nového aspektu, takže se do popředí dostala postava Panny Marie, prostřednice prostředníkova. A když se postupem času královna nebes jevila příliš úctyhodně, nově se vtělilo milosrdenství do prosté postavy svatého Josefa, který se tím způsobem stal prostředníkem prostřednice prostředníkovy. Stejně se jevil buddhistickým zbožňovatelům historický Sakjamuni příliš přísný a intelektuální se svým zdůrazňováním, nazíravostí a nutností, úplně umrtviti já, jako hlavního prostředku k osvobození. Následkem toho láska a slitování, jak Sakjamuni rovněž hlásal, postupně byly ztělesňovány v Buddhách jak Amidovi a Maitrajovi - v Božských to osobách úplně se vymykajících historii neboť jejich časová životní dráha leží ve vzdálené minulosti nebo v daleké budoucnosti. Zde třeba podotknouti, že nesčetní Buddhové a Bodhisattvové, o nichž mluví mahajanští theologové, jsou srozumitelní s rozšířením jejich kosmologie. Podle tohoto obrazu světa čas nezačíná. Nesčetná universa, z nichž každý jednotlivý vesmír obsahuje vnímavé bytosti všech možných druhů, se rodí, vyvíjejí, rozpouštějí se, umírají, jen aby popisovali vždy znovu stejný kruh, až do --->