Omezili představu bezduševna učením, že individuální lidský duch, jestliže je očištěn, může se ztotožniti se všeobsahujícím Duchem nebo s Tathagata - Barbhou. Dále, ačkoliv trvali na bezbožectví, byl podle nich všechno obsahující Duch, který se dá vnímati vnitřním vědomím věčného Buddhy a Buddha - Duch se spojuje "s velkým, soucitným srdcem," které si přeje osvobození každé vnímavé bytosti a věnuje Božskou milost všem, kdo se vážně snaží, aby dosáhli konečného lidského cíle. Krátce řečeno, nejlepší mahajánské směry obsahují přes svou nešťastnou zásobu slov pravou formulaci věčné filozofie - formulaci, která v některých ohledech (jak uvidíme v kapitole "Bůh ve světě") je úplnější než kterákoliv jiná. V Indii jako v Persii bylo mohamedánské myšlení obohaceno učením, že je Bůh zároveň imanentním i transcendentním, přičemž mohamedánská praxe přidala mravní discipliny a "duchovní cvičení", jimiž se duše připravuje na ponoření neboli na spojivé poznání Božství. Je to důležitá historická skutečnost, že světce - básníka Kabira považují jak mohamedáni, tak hindové za souvěrce. Kdo má svůj cíl nad časem, jest v politice vždy pacifistou. Jsou to uctivatelé minulosti nebo budoucnosti, reakčních vzpomínek nebo utopistických snů, kteří způsobují pronásledování nebo vedou války. Měj na zřeteli jen jediné ve všech věcech, neboť druhé tě klame. Kabir Že tento pohled na podstatu věcí a původ dobra a zla není vyhrazen jen pro světce, nýbrž že se k němu nutně dopracovává i každý člověk, o tom máme důkaz dokonce ve stavbě naší řeči. Vždyť řeč, jak už dávno ukázal Richard Trench, je často "moudřejší nejen než obecný lid, ale dokonce než nejmoudřejší, kteří jí mluví. Mnohdy do sebe pojímá pravdy, které kdysi byly všeobecně známé, ale pak byly zapomenuty. V jiných případech obsahuje zárodek pravd, které, ačkoliv nikdy nebyly jasně poznávány, genius tvůrců slov ve šťastném okamžiku tušil po krátkou dobu. Jak je na příklad významné, že v indoevropských jazycích, podle poukazů Darmateterových, kmeny s významem "dvě" zároveň znamenají špatně. Řecká předpona dys- (jak v dyspepsii) nebo latinský dis- (jako v distorze) jsou odvozeny od duo (dvě). Příbuzné bis- způsobuje u moderních francouzských slov jako bevue (přehmat, na klavíru chybný hmat, vlastně "dvojvid") zhoršovací význam. Stopy onoho "druhého, který tě klame" lze nalézti v dubious, doubt a "Zweifel" (pochybnost), neboť když pochybně jsme "dvojací". Bunyan má svého Mr. Pacing-both-ways (Pana Hleď na obě strany) a moderní americký slang své twotimers. Temně a nevědomky moudře potvrzuje naše řeč poznání mystiků a prohlašuje, že division (dělení, rozdvojení) - slovo, mimochodem řečeno, obsahující opět onoho naše nepřítele "dvě" - svou podstatou musí ukazovat na zlo. Zde je třeba podotknout, že kult politické jednoty představuje pouhou náhražku modlářovu za pravé náboženství jednoty na osobním a duchovním stupni. Totalitní režimy ospravedlňují svou existenci filosofií politického monismu, podle níž stát je Bohem na zemi, spojení pod podpatkem božského státu znamená spásu a všechny sebenečestnější prostředky k takovému sjednocení jsou správné a oprávněné a mají být použity bez hnutí svědomí. V praxi dává tento politický monismus malému počtu lidí přílišná privilegia a nesmírnou moc. Naproti tomu vede k potlačení mnohých, k neklidu ve vnitrozemí a k válce za hranicemi. Přílišná privilegia a moc trvale pokoušejí k hrdosti, k lakotě, k ješitnosti a krutosti. Utlačování způsobuje strach a závist. Válka způsobuje nenávist, bídu a zoufalství. Všechny záporné city tohoto jsou pro duchovní život osudné. Jen ti, kdo jsou čistého srdce a chudí duchem, mohou dospěti ke spojivému poznání Boha. Pokus vnutiti společnosti více jednoty, než kolik jí jsou ochotni jednotlivci přijmouti, psychologicky jednotlivci téměř znemožňuje spojení s Božským základem a vzájemně mezi sebou. Křesťané a sufiové, k jejichž spisům se nyní vracíme, starají se hlavně o lidského ducha a jeho Božskou podstatu. Mé já je Bůh a neuznávám jiné já kromě mého Boha. Sv. Kateřina Janovská. V oněch vztazích, v nichž duše není rovna Bohu není rovna ani sama sobě. Sv. Bernard. Šel jsem od Boha k Bohu, až ze mě ve mně křičeli: "Ó ty Já". Bajazid al Bistami. Dvě, tradicí dochované anekdoty o tomto sufistickém světci si zasluhují, aby zde byly uvedeny. "Když se Bajazida ptali, jak je stár, odpověděl: "Čtyři roky." Řekli mu: "To není možné." Odpověděl: "Svět mi zastíral Boha po sedmdesát let, ale během posledních čtyř let jsem ho viděl. Období zastření nepatří do našeho života." Jindy někdo klepal na světcovy dveře a křičel: "Je tam Bajazid?" Bajazid odpověděl: "Může tu být někdo jiný kromě Boha?" Kdo chce měřiti duši, má ji měřiti podle Boha, neboť základ Boží a základ duše jsou téže podstaty. Eckhart (12) Duše vlastní Boha podstatně v nahé přirozenosti, a Bůh duši. Ruysbroeck (13) Neboť ačkoliv tam klesá, sestupujíc úplně do jednoty Boží podstaty, přece nikdy nemůže dostihnouti dna...Neboť taková je všeobecně povaha duše, že nedokáže probádati svého Tvůrce. Nechci už dále mluviti o duši, neboť tam ona v jednotě Boží podstaty ztratila své jméno. Proto se tam již nenazývá duší nýbrž nekonečnou bytostí. Eckhart (14) Poznávající a poznávaný jsou jedno...Pošetilí lidé si představují, že mají Boha vidět, jakoby stál tam a oni zde. Tak tomu není. Bůh a já jsme jedno v poznání. Eckhart (15) "Žiji, ale už ne já, nýbrž živ je ve mně Kristus." (16) Nebo by snad bylo přesnější, kdybychom užili Slova a řekli: "Žiji, ale už ne já, neboť je to Slovo, které mě žije", - mě žije, jako herec žije svou roli. V takovém případě přirozeně herec nekonečně vyniká nad svou roli. Kde jde o denní život, tam nejsou Shakespearovské figury, nýbrž jen Katonové a la Addison nebo častěji groteskní páni Perrichonové a Karlovy tety, kteří se považují za Julia Caesara nebo za knížete dánského. Ale dík milostiplnému řízení každá dramatis persona má vždycky možnost, aby se její obyčejná, hloupá role dala přednášet a vykládat jejím božským protějškem nějakého Garricka. Ó, můj Bože, co se děje v tomto bídném a zvráceném světě, že Tys tak veliký a nikdo Tě nenalézá; tak hlasitě mluvíš a nikdo Tě neslyší; každému jsi tak blízko a nikdo Tě nevidí; každému se dáváš poznati a nikdo nezná Tvé jméno...Zvrácení utíkají od Tebe a říkají, že Tě nemohou nalézti; obrací se k Tobě zády a praví, že Ty se jim nechceš ukázat; zacpali si uši a říkají, že neslyší Tvůj hlas. Hans Denck (17)
Mezi katolickými mystiky čtrnáctého a patnáctého století a kvakry sedmnáctého století zeje velká časová mezera, která byla v náboženském ohledu znetvořena válkami o náboženské vyznání a pronásledováním. Ale tato mezera byla překlenuta řadou mužů, které Rufus Jones v jedinečně přístupném anglickém díle o jejich běhu života a učení nazval duchovními reformátory. Denck, Franck, Castellic, Weigel, Everard, Cambridští - Platonikové - přes masové vraždy a šílenství apoštolská posloupnost nebyla přerušena. Pravdy obsažené v Theologie Deutsch - v oné knize, kterou údajně Luther tak mocně miloval a z níž, soudíc podle jeho životní dráhy, se tak málo naučil, - byly znovu vysloveny Angličany během anglické občanské války a Cromvellovy diktatury. Mystická tradice, dále nesená reformátory protestantismu, do určité míry vešla do náboženské atmosféry doby, když Jiří Fox zažil své první velké zjevení a dověděl se z bezprostřední zkušenosti: .....že každý muž byl osvícen Božským Světlem Kristovým, a viděl jsem je všemi prosvítati; a že v ně věřící z odsouzení a do Světla života šli, a stali se jeho dětmi; a že ti, kteří je nenáviděli a na ně nevěřili, Světlem byli odsouzeni, přestože se neznali ke Kristu. To jsem viděl v jasných zjeveních Světla, bez pomoci kteréhokoliv člověka. Tehdy jsem také nevěděl, kde bych o něm (o Světle) něco mohl nalézti ve svatých Písmech, avšak dodatečně jsem o tom tam našel psáno. Z deníku Jiřího Foxe (18) Učení o vnitřním světle bylo jasněji formulováno ve spisech druhé generace kvakrů. "Jest něco", psal William Penn," co je nám bližší než Písmo svaté a to je Slovo v srdci, z kteréhožto Slova povstala svatá Písma." (19) O něco později pokoušel se Robert Barclay vysvětliti bezprostřední poznání tat tvam asi řečí augustiniánské theologie, která musela být samozřejmě dalekosáhle rozšířena a přizpůsobena, aby se shodovala se skutečnostmi. Člověk, tvrdí ve svých slavných thesích, jest padlou bytostí, dobrého neschopnou, dokud se nespojí s Božským Světlem. Toto Božské Světlo jest Kristus v lidské duši a je tak universální jako semeno hříchu. Ospravedlnění budou ti, kdo se neprotiví vnitřnímu Světlu a tak umožňují nové zrození svatosti v sobě samých. Jediné též nepotřebuje vejít do duše, protože je nyní v ní, ale nepoznáno. Theologia Deutsch (20) Rozjímáme-li o desetitisících věcech v jejich jednotě, vrátíme se k původu a pobýváme tam, kde jsme odevždy byli.
Sen T sen. Protože nevíme kým jsme, protože netušíme, že království Boží je v nás samých, chováme se hloupě, bláznovsky a mnohdy zločinně, jak je charakteristické pro člověka. Budeme spaseni, osvobozeni a osvíceni poznáním dosud neznámého, už v nás existujícího dobra, návratem ke svému věčnému prazákladu a přebýváním tam, kde jsme vždycky byli, aniž jsme o tom věděli. Platon rozvíjí stejné myšlenky, když praví ve své Republice, že "ctnost moudrosti více než všechny ostatní obsahuje Božský prvek, který je trvalý." A v Theistetai se zmiňuje o bodu, který praktikové duchovního náboženství tak často zdůrazňují, že totiž můžeme Boha poznat jen tehdy, když se mu připodobníme - a státi se podobným Bohu znamená ztotožniti se s Božským prvkem, který je ve skutečnosti naší pravou podstatou, i když my raději, hlavně vlivem z vlastní vůle zvolené nevědomosti, tuto skutečnost ponecháváme mimo své vědomí. Jste na cestě k pravdě, která jest, vnímati Boha Bohem, Světlo Světlem. Philo. Philo byl zastáncem helenistického tajného náboženství, které, jak ukázal profesor Goodenough, povstalo mezi Židy v disspoře mezi rokem 200 po Kr. a 100 po Kr. Tím, že nově vyložil Pentateuch pojmy metafyzického systému, který pocházel od Platona, novopythagorejců a stoiků, změnil Philo dokonale transcendentního a téměř antropomorfně-osobního Boha Starého Zákona na imanentně-transcendentního, všechno obsahujícího Ducha věčné filosofie. Ale dokonce se strany ortodoxních znalců Písma a farizeů onoho osudného století, které zažilo zároveň s rozšířením Philova učení první začátky křesťanství a zboření Jerusalema; dokonce ze strany strážců Zákona slyšíme významné mystické projevy. Hiller, velký rabín, jehož učení o pokoře a lásce k Bohu a k lidem se čte jako dřívější hrubší verze kázání z evangelií, měl říci při shromáždění ve dvoře chrámovém tato slova: "Jsem-li Já zde (Jehova mluví ústy svého proroka), jsou tu všichni. Nejsem-li tu, nikdo tu není." Milovaný je všechno ve všem; pouze milující Je zastírá. Milovaný je všechno, co žije, milující je mrtvá věc. Džalal al-din Rumi. V duši je síla, jíž se čas a maso nedotýká, která vychází z Ducha, v Duchu zůstává, sama je duchovní. V této síle je Bůh,stále svěží, stále kvetoucí ve veškeré radosti a cti svého pravého Já...Mnohdy jsem nazval tuto sílu - chýší Ducha, mnohdy Světlem Ducha, mnohdy jiskřičkou. Nyní však pravím, ...že je vznešenější než všechno to, a výše než nebe nad zemí. Proto ji nyní nazývám ušlechtilejším způsobem...Je prostá všech jmen a všech tvarů...tak zcela prostá a jednoduchá, jako je Bůh jediný a jednoduchý, že na ni nemůžeme vůbec pohlédnouti. Eckhart (21) Hrubé formulace některých pouček věčné filozofie lze nalézti v myšlenkových soustavách necivilizovaných a tak zvaných "primitivních" národů země. Na příklad u kmene Maori každá lidská bytost je považována za směs čtyř prvků - z Božského, věčného principu, zvaného toiora, z já, které při smrti zmizí, ze stínu Ducha (neboli duše), který přečká smrt; a konečně z těla. Mezi indiány Oglala se jmenuje Božský prvek sican, a ten se považuje za totožný s tou nebo s Božskou podstatou světa. Jiné prvky já jsou nagi čili osobnost, a nija neboli žijící duše. Po smrti se sican znovu spojí s Božským prazákladem všech věcí, nagi zůstává naživu v říši duchů psychických projevů a nija zmizí ve hmotném vesmíru. U žádné z "primitivních" společností dvacátého století nemůžeme vylučovat možnost, že by nebyla ovlivněna nějakou vyšší kulturou. Následkem toho by bylo neoprávněné činiti z přítomnosti závěry o minulosti. Protože mnozí divoši mají monotheistickou filosofii, a ten monotheismus mnohdy je typu "to jsi Ty", nesmíme z toho bez dalšího vyvozovat, že také neolitický a paleolitický člověk měl stejné názory. Spolehlivější a svou povahou věrohodnější jsou závěry z toho co víme ze své fysiologie a psychologie. Víme, že lidský duch je všeho schopen, od bláznovství až po kvantovou teorii, od Mein Kampf a sadismu až po svatost Filipa z Neri, od metafysiky až po křížovky, od mocenské politiky až po Missa solemnis. Víme též, že lidský duch je nějakým způsobem spojen s lidským rozumem a už máme dosti vážných důvodů k názoru, že nenastaly žádné změny ve velikosti ve stavbě lidského mozku během několika tisíciletí. Zdá se, že z toho můžeme vyvodit, že se lidský duch vyžíval ve vzdálené minulosti právě tak různorodě jako za našich časů. Je však jisté, že mnohé, co dnes podniká mnohý duch, ve vzdálené minulosti se vůbec nedělalo. O tom máme řadu zřejmých důkazů. Určité myšlenky jsou prakticky myslitelné jen pomocí vjemů vhodné řeči v rámci vhodné klasifikační soustavy. Kde nejsou po ruce vhodné nástroje, sporné myšlenky se ani nevyjádří, ani nevymyslí. K tomu přistupuje ještě něco jiného. Ne vždycky je k dispozici popud k vývoji nástrojů určitých kategorií myšlení. Během dlouhých období historie a prehistorie, lidé, ačkoliv toho byli dokonale schopni, neměli vůbec chuti zabývati se problémy, které u jejich potomků vzbuzovaly vrcholný zájem. Chybí nám například podklady pro to, že lidský duch mezi třináctým a dvanáctým stoletím prodělal nějakou vývojovou změnu, která by se dala srovnat s podobnou změnou fysické struktury koňské nohy pozorované během snad mnohem delšího rozpětí geologického času. Lidé věnovali svou pozornost brzy jedněm, brzy druhým aspektům skutečnosti. Výsledkem toho bylo, kromě jiného, že se rozvinuly přírodní vědy. Naše postřehy a náš rozum se řídí převážně vůlí. Pozorujeme věci a přemýšlíme o věcech, které chceme vidět nebo jimž chceme porozumět. Kde je vůle, tam je také cesta k porozumění. Možnosti lidského ducha jsou téměř neomezeně velké. Cokoliv chceme počíti, ať už chceme dosáhnouti spojivého poznání Boha nebo chceme sestrojiti samočinný plamenomet - můžeme to učiniti, avšak vždy za předpokladu, že naše vůle je dostatečně silná a vytrvalá. Následkem toho zůstávají neobjeveny i prostředky, jak o těch věcech jasně a plně myslet, - a to nejen prehistorické doby, nýbrž až do začátku moderní éry. Nedostatek vhodné slovní zásoby a dostačujícího rámce, jako nedostatek nějakého silného a vytrvalého přání, aby se vynalezly žádoucí nástroje myšlení, - to jsou dva dostačující důvody, proč tak mnohé z téměř nekonečných možností lidského ducha, zůstávají tak dlouho nevyužity. Jiný na své úrovni právě tak naléhavý důvod je, že ve světě velká část nejoriginálnějších a nejplodnějších myšlenek pochází od lidí s méněcennou stavbou těla a s vlastnostmi ducha skrz naskrz nepraktickými. Protože tomu tak je a protože hodnota čistého myšlení ať už analytického nebo integrujícího, všude vždycky více nebo méně byla uznávána, snažila se a snaží se každá lidská společnost o to, aby myslitelé do určité míry zůstali ušetřeni od obvyklého napětí sociálního života. Poustevna, klášter, kolegium, akademie a výzkumná laboratoř, almužnická miska, nadace, patronát nebo příděl berních peněz - to jsou hlavní prostředky, kterých používají pracující, aby chránili ony vzácné ptáky, nazíravé lidi náboženských, filozofických, uměleckých směrů nebo vědeckých směrů. V mnohých primitivních společnostech je život tvrdý a neskýtá přebytečného bohatství. Nazíravý domorodec je bezbranný a musí se podrobiti boji o život a o společenské postavení. Většinou umírá v mladých letech nebo je příliš zaneprázdněn udržováním holého života, než aby mohl věnovat pozornost něčemu jinému. Je-li tomu tak, pak převládne filozofie ztvrdlého extravertního muže činu. Všechno to vrhá něco světla - ovšem slabého a jen následky rozdmychaného - na problém věčnosti věčné filosofie. V Indii se nepovažovala svatá Písma za zjevení učiněné v určitém historickém okamžiku, nýbrž za věčná evangelia, která trvají od věků do věků, ačkoliv byla stejně stará s některým člověkem nebo s nějakou jinou, tělem opatřenou nebo nehmotnou, rozumem obdařenou bytostí. Aristoteles zaujímá podobné hledisko. Považuje základní náboženské pravdy za věčné pravdy a nerozborné. Byly vzestupy a poklesy, periody (doslova "Cesty kolem dokola") neboli cykly pokroku a ústupu; ale velké skutečnosti o Bohu jako původci vesmíru, který se podílí na jeho Božství, byly vždycky známy. Co si máme ponechati z těchto starých podání ve světle znalostí předhistorického člověka, (a co víme, omezujeme se na pár opracovaných kamenů a několik maleb, kreseb a soch) jakož i s ohledem na to, co můžeme usouditi z jiných, lépe dokumentovaných oblastí vědění? Podle mého vlastního názoru tyto nauky měly být pravdivé. My víme, že rození nazíraví lidé (mystici) se objevovali v průběhu dějin jak v oblasti analytického, tak integrálního myšlení pravidelně a v netušeném počtu. Proto je možno zastávati názor, že se vyskytovaly psané historie. Je jisto, že mnozí z těchto lidí zemřeli mladí, a že nemohli využít svého nadání. Ale několik málo jich přece jen zůstalo na živu. V tomto smyslu je nejvýš významné, že se mezi mnohými primitivy současnosti setkáváme s dvěma rozličnými druhy myšlenkové soustavy - s exoterickými pro nefilozofující dav a s esoterickými pro několik málo zasvěcených (tento druh myšlení je často mnohamonotheistický, s vírou v jediného Boha nikoliv jen mocného, ale také moudrého a dobrého). Není důvodu k domněnce, že by byly okolnosti vůči předhistorickému člověku tvrdší než vůči divochu přítomnosti. Když však je možný v současných společnostech divochů onen monotheismus, který rozenému mystiku připadá zcela přirozený, přestože ostatní příslušníci uznávají člověka činu typu přizpůsobeného polytheistické filosofii, pak mohly stejně běžně existovat podobné esoterní nauky v předhistorických společnostech. Esoterní nauky nové doby mohly být zajisté odvozeny od vyšších kultur. Avšak nejvýznamnější skutečností zůstává, že i když jsou takto odvozeny, přesto pro určité členy primitivních společností měly takovou důležitost a jevily se tak cennými, že si je pečlivě uchovali. Viděli jsme, že mnohé myšlenky jsou nemyslitelné, nemají-li k dispozici vhodnou slovní zásobu a vhodný rámec. Ale základní myšlenky věčné filozofie lze vyjádřit velmi prostou slovní zásobou, a zážitky, k nimž se tyto myšlenky vztahují, mohou a musí být bezprostřední a probíhají nezávisle na jakékoliv sebeumělejší zásobě slov. Zvláštních zjevení a teofanií (Zjevení Božích) bylo dopřáno zcela malým dětem, které byly jimi v budoucnu trvale a hluboce ovlivněny. Není potom třeba pochybnosti o tom, že co se přihodilo lidem s malou slovní zásobou nyní, mohlo se státi i ve vzdálené minulosti. V moderním světě (jak nám mezi jinými vyprávěli Vaughan, Reherne a Wordsworth) má dítě tendenci vyrůstati ze svého bezprostředního vnímání jediného prazákladu věci. Neboť zvyk analytického myšlení působí neblaze na nazírání integrálního myšlení jak na stupni "psychickém" tak i duchovním. Psychické předsudky mohou být a často jsou největší překážkou na cestě pravého duchovního nazírání. Dnes (a podle všeho i v nejvzdálenější minulosti) je v primitivních společnostech velký zájem o psychické myšlení a rozšířeno nadání k němu. Ale jen málokteří jedinci se propracují psychickými zážitky k čistě duchovním - právě tak jako v moderních průmyslových kulturách málokdo pronikne vládnoucím zaměstnáním se hmotou a převládajícími zvyklostmi analytického myšlení k bezprostřednímu vnímání duchovního prazákladu věcí. To jsou ve vší krátkosti důvody, proč mohou býti pravdivá historická podání východního i našeho vlastního klasického starověku. Je zajímavé si všimnout, že aspoň jeden vynikající současný etnolog souhlasí s Aristotelem a s učením Vedanty. "Ortodoxní etnologie", píše dr. Paul Radin v díle Primitive Man as Philosopher, "nebyla ničím jiným než nadšený a nekritický pokus použíti Darwinovu vývojovou nauku při skutečnostech sociálních zkušeností." A k tomu dodává, že "se v etnologii nedosáhne pokroku, dokud se učenci nezbaví jednou pro vždycky myšlenky, že všechno má svou historii; až uznají, že určité myšlenky a pojmy jsou pro člověka jako sociální bytost tak elementární, jako specifické filosofické reakce pro něj jako biologickou bytost. Mezi těmito elementárními pojmy jest podle dr. Radina monotheismus. Takovým monotheismem často nemusí být nic víc, než poznání, že existuje jediná temná, Bohu podobná moc, která řídí svět. Ale mohl by být také etický a duchovní. Následkem své historické mánie a věšteckých utopií mělo devatenácté století sklon k tomu, aby slepotou dokonce ranilo i nejbystřejší myslitele o bezčasových duchovních skutečnostech. Shledáme např., jak H. T. Green píše o mystickém spojení jako by to byl vývojový pochod, a ne, jak se zdá ze všech známek, stav, který je schopen člověk si vždycky přivoditi. "Zvířecí organismus, který má historii v čase, stává se postupně nositelem věčně dokonalého vědomí, sám o sobě nemůže mít historii, kromě historie postupu, jímž se zvířecí organismus stává jeho nositelem". Ve skutečnosti však existuje právě historický vývoj jen v oblasti periferijního vědění. Bez proběhnutí dlouhých časových úseků a bez navršení techniky a zkušeností může existovat jen nedokonalé podání hmotného světa. Ale přímá vnímání "věčně dokonalého vědomí", prazákladu hmotného světa, jest čas od času uskutečňovaná možnost - uskutečněná lidskou bytostí téměř na každém stupni svého osobního vývoje od dětství až do nejvyššího stáří, v každém období lidských dějin. 1. 1. 1959